Zelený drak

Zelený drak, v trandoshanštině Thaxll'ssillyia, byla trandoshanská ochranná značka, pod kterou se vyvážela vína jednotlivých vinařství z Trandoshi ven po celé galaxii. Sdružovala pod sebe kolem tří tisíc vinařství vyrábějících širokou paletu vín nejrůznějších odrůd a typů, například Bazilišek, Krokodýlí slzy nebo Ještěrčí ocásek. Za její konkurenci se dali považovat jak jiní výrobci vína, především Meilleur z Chandrily, tak například Zlatopalec.

Historie

Pro pěstování vína byly na Trandoshe vždy optimální podmínky a alkoholický nápoj z hroznů se stal nedílnou součástí tamní kultury, podobně jako lov.
Při prvním diplomatickém kontaktu s Kashyyykem v roce 5102 BBY nabídli domácí wookijskému diplomatovi džbánek vína, což však on navzdory vhodně zvolené odrůdě i ročníku jakožto skalní pivař pochopil jako vyhlášení války, převrhnul stůl i s několika ještěrčími diplomaty a okamžitě se vrátil domů.
Když došlo během zubatých válek k okupaci města Zsr'lra vojskem z Kashyyyku, začal se v jeho okolí pěstovat a vyrábět bručák, kterým Trandoshané zprvu opovrhovali, ale dle Wookie šlo o jediný pitelný produkt z hroznů. Po stáhnutí chlupatých vojsk z planety však jeho produkce pokračovala, a to díky šíření fámy, že bručák je čistě ještěří nápoj. Až do války klonů ale 90 % roční produkce bručáku skončilo na Kashyyyku či jiných chlupatých koloniích a tvořilo 5 % planetárního HDP.
V roce 46 BBY si značka získala značnou publicitu v případu, kdy byli producenti trandoshanského vína veřejností viněni ze záměrného rozšíření moru na Pablu'nix VII. Vyšetřující Jedi Woallc Con-Denyzz však objevil důkazy, po nichž byla obvinění rychle stažena.
Po válce klonů si Zelený drak spojenectvím s Impériem sliboval lákavou expanzi na trh galaktického Jádra, ale brzy přišlo nepříjemné vystřízlivění. Impérium se svou rasovou politikou totiž preferovalo vína z Chandrily a trandoshanská vína považovalo za splašky pro plebs, ačkoliv sommeliéři z celé galaxie se shodovali na tom, že kvalitou jsou vína od Zeleného draka srovnatelná, v některých případech i lepší.
Mnoho tamních vinařů to vzalo jako smrtelnou urážku a v pozdějších fázích občanské války začali podporovat vlnu odporu vůči spojenectví s Impériem a vinné sklepy se stávaly skvělými ukryty disidentů.