žábomut

Žábomut byl druh nebezpečného šavlozubého obojživelníka z Kashyyyku. Rozmnožoval se rosolovitými vajíčky, z nichž se ve vodě líhli malí pulci, z nichž se pak postupnou přeměnou stávaly malé, ale velmi nebezpečné zubaté potvory. Dospělí žábomuti byli dlouzí jen něco kolem jednoho metru a vydávali charakteristické skřeky, zejména v období páření, během nějž ve velkých počtech migrovali z vřesových podrostů k otevřeným vodním plochám. Byli to hmyzožravci, kteří se primárně živili komáromuty a nedospělými mšicomuty, ale nepohrdli ani mravenci woora. Stylizovaného žábomuta měli v logu Žábomuti a pivovar Zubatá žába.

Historie

Žábomut byl odvěkou součástí kashyyyckého ekosystému, zejména v jihozápadní části kontinentu. Nikdy jich však nebylo mnoho, neboť byli součástí jídelníčku gerrak a dalších místních tvorů a ani Wookiové se jich zas tolik nebáli. Dle legend to byl právě nafouklý žábomut, co vedlo Geroje k vynalezení fotbalu.
Od roku 2008 BBY se díky lokálnímu vyhubení gerrak začali nekontrolovatelně rozmnožovat v okolí Brruntaalu, kde se na ně záhy začaly pořádat velké a nepříliš úspěšné pogromy a kde se dalo platit jejich kůžemi. Ekologická katastrofa měla ale i svá pozitiva, například díky ní Ramarrish roku 365 BBY vynalezl unikátní variantu vindaloo a taky se díky ní z místních Wookiů stali jedni z nejhouževnatějších obyvatel planety.
Republikový rekultivační program s jejich počty značně zamával, ale po nástupu Impéria a příletu otrokářů byli zase ve svém živlu a kolem bitvy o Yavin si prakticky podmanili celý Brruntaal a jeho okolí, s výjimkou několika stále vzdorujících těžebních jam. Představovali tak velký problém i pro kashyyycký odboj, neboť prosekat se skrz ně nebylo snadné a bylo lepší se tomu vyhnout.