Zaarubacca

[„Kdo jiného na sklo tlačí, sám poté krvácí.“]
- Zaarubacca komentuje nesportovní chování hráče Kakulomety Brrrno

Zaarubacca byl hnědý Wookiee z Kashyyyku, známý komentátor fotbalových zápasů a autor knih Je to tam! a Zelená je tráva. Při nehodě v raném dětství přišel o nohu, kterou mu nahrazovala dřevěná protéza.

Historie

Před rozkazem 66

Narodil se roku 305 BBY v Ittummi, ale přestože poctivě papal houbovou polívčičku, na berserka to navzdory dětským přáním nikdy nedotáhl. V osmi letech se totiž vypravil do lesa, aby prověřil, jestli tam skutečně straší, a při potyčce s katarny přišel o nohu, což ho z dalšího výcviku jednoznačně vyloučilo. Přesto nezahořkl, skamarádil se aspoň s Hektorem a Woorwalem a začal se sportu věnovat alespoň teoreticky, při diskusích U Dvou ryyků.
Už ve druhém století před bitvou o Yavin byl uznávanou kapacitou v oboru kashyyyckého fotbalu, a protože v Ittummi ho jako na potvoru nikdo nehrál, cestoval po celé planetě a zápasy nejen komentoval, ale i zaznamenával pro pozdější generace. V roce 133 BBY vydal sborník, kde popsal nejlepší momenty sportovní historie, ale nadále zůstával pokorným obyvatelem Ittummi a rostoucí sláva mu nijak nelezla do hlavy.
V roce 82 BBY vyrazil se svými nejstaršími kamarády hledat pekařova syna, který se mu zaběhl do nedalekých ruin. Tam si Hektor z Woorwala tak dlouho utahoval, až došlo k řetězové reakci, která skončila výstřelem, zničením nosného sloupu a závalem trojice v jedné z místnosti. Nakonec je zachránil rytíř Dooku.
Zaarubacca pak cestoval i mimo Kashyyyk a v Ittummi už se moc často nezastavoval, ale na pohřbu svých kamarádů chybět nemohl. Jeho sláva dále rostla, osobně se znal s většinou fotbalových hvězd a stal se téměř výhradním komentátorem celého sportu. Ostře protestoval proti klonovým válkám a žádal diplomatické řešení celé situace, nicméně když pak Konfederace napadla jeho rodnou planetu, uznal, že si ho ti parchanti prostě nezaslouží.
V posledních hodinách války komentoval zápas mezi Fáračem a Hromosvody a když přišly zprávy o rozkazu 66, vzala ho parta Wookiů do lesa, kde se spojili se zárodky budoucího odboje.

Občanská válka

Nějakou dobu si pobyl v lese, kde se mu vlastně docela líbilo, protože tam s ním chvíli byly Kerrchak a Korrak, ale pak už ho odbojáři se štěstím a pomocí pašeráků dostali z planety a do bezpečí na Nar Shaddaa. Musel jim ovšem slíbit, že sepíše pravidla kashyyyckého fotbalu pro případ, že by se Impériu povedlo zabít všechny šamany a další nositele této unikátní tradice.
Slib splnil, žil na tom lepším konci Morporku a novinky mu nosila Korrak osobně, takže se vlastně neměl zas tak špatně. Alespoň tedy do doby, kdy před ním po návštěvě svatby svého vzdáleného příbuzného začala trousit poznámky o tom, že už na to taky má věk, s čímž sice souhlasil, ale ekonomicky mu to zatím nepřišlo jako moc dobrý nápad.