Tyrkus

Tyrkus byl člověk z Bespinu, Jedi v posledních letech Republiky a přítel Dava Foxe. Měl světelný meč, ale věnoval se především konstrukci lodí, nosil zpravidla lehce ušmudlanou koženou bundu vonící po motorovém oleji.

Historie

Narodil se v roce 55 BBY v Oblačném městě a pro velmi pozitivní test na midichloriany se o něm záhy dozvěděl planetární pozorovatel, který ho doporučil k výcviku na rytíře Jedi. Tyrkusovi rodiče, oba chudší těžaři plynu, v tom spatřovali možnost, jak mu dopřát lepší život, a s jeho odvedením souhlasili.
Tyrkus se tak dostal na Coruscant a jeho domovem se stal Chrám Jediů. Rostl, učil se základy užívání Síly a rychle se spřátelil s Casem Mellem, Davem Foxem, Kirou Lewis, Rimbolem, Zirem Sullem a dalšími spolužáky z ročníku. Již v raném věku se ukázalo, že má talent na techniku, postavil Rimbolovi komunikačního droida a začal trávit více času v chrámových hangárech.
V roce 48 BBY navštívil celý jeho ročník Ilum a Tyrkus tam s Davovou pomocí našel krystal, kolem nějž na palubě Crucible bez sebemenších obtíží postavil světelný meč se žlutou čepelí. Po návratu se rozhodl oplatit Davovi laskavost tím, že mu postaví loď, a v roce 45 BBY měl hotový Rychlý dráp.
V následujících letech o kamarády přišel, protože si je rozebrali mistři a on zůstal poslední. Tajně doufal, že by se ho mohl ujmout rytíř Miro Daroon, nicméně ten dal přednost mladšímu Aleenovi a vypadalo to, že Tyrkus bude převelen k pomocným sborům. Nakonec to ale dobře dopadlo, i jeho se jeden mistr ujal a učil ho trpělivě navzdory tomu, že Tyrkus třikrát nedokázal splnit rytířské zkoušky, naposledy v roce 22 BBY.
Zatímco ostatní Jediové vyráželi na Geonosis, Tyrkus dlouze meditoval a došel k závěru, že čtvrtý pokus už nemá cenu. Přišlo mu tedy vhod, když se Dave vrátil z Yavinu 4 a po pohřbu svého padawana se rozhodl i s těhotnou Kirou opustit Řád. Tyrkus se k nim bez váhání přidal a společně s Jessicou pak na palubě Rychlého drápu opustili Coruscant.
Během mezipřistání na Palau VI byli sice napadeni temným Zirem, ale vše dobře dopadlo a oni se tam rozhodli usadit natrvalo. Tyrkus s nimi zůstal i poté, co se vzali a začali farmařit, čímž se vyhnul rozkazu 66. Zřídil si byt nad jejich garáží, opravoval zemědělské stroje všem, co ho o to poprosili, a podílel se i na výchově malé Ziry.