Tycho

„Půjdu se podívat do administrativních pater. S trochou štěstí tam zjistím potenciální cíle našich přátel. Yussi, ty se zkus poptat místních pilotů na nejnovější drby, jestli třeba poslední dobou nedorazila podezřele velká skupina či něco podobného. A ty…“
[„Já jdu do hospody, než mě s váma někdo uvidí.“]
- mistr Tycho a padawan Champbacca během operace na Foerostu

Tycho byl člověk z Eriadu, mistr Jedi a instruktor šermu. Byl precizní, metodický a disciplinovaný a s modrou čepelí svého světelného meče dokázal zázraky. V Chrámu měl i jmenovce, jenž instruoval padawany ve vojenské taktice.1

Historie

Narodil se roku 120 BBY do dělnické rodiny v Eriadu City, ale práce ve fabrice byl ušetřen, neboť byl už jako dítě odveden do Chrámu Jediů na Coruscantu. Patřil do jednoho klanu se Syn Baa Deem a v roce 113 BBY společně navštívili Ilum, kde si Tycho našel krystal do svého světelného meče. Již v následujících měsících prokázal svůj talent na bojové užití Síly a společně se Synem vyhráli nejeden chrámový turnaj, protože kombinace jeho šermířských schopností a Lurmenových podpůrných schopností byla nepřeknatelná. Tycho se stal padawanem tehdejšího chrámového mistra meče, pod jeho dohledem se naučil všech šest forem boje se světelným mečem a s rytířskými zkouškami neměl nejmenší problém. Sám k nim pak dovedl jednoho vlastního padawana a v roce 74 BBY, kdy se jeho učedníkem stal Yussi, už byl v Chrámu známým mistrem a šermířem.
V roce 70 BBY vedl misi na Foerost, kam s ním kromě vlastního padawana zamířil také Champbacca. V přestrojení měli zabránit očekávané loupeži surovin v tamních loděnicích, ale vyklubala se z toho větší ryba a on byl zajat početnou bandou zlodějů lodí od Černého slunce. Zachránili ho Mowty Cooper se Zuccazamou a taky trochu s Champbaccou.
Poté, co roku 62 BBY dovedl Yussiho k rytířským zkouškám, přijal post mistra šermíře Řádu Jediů, na němž setrval celých deset let. Cvičil žáky i pokročilejší studenty, podroboval kandidáty na rytířství šermířské zkoušce a byl velmi přísný, takže se Champbacca ani moc nedivil, že si u něj při prvním pokusu neškrtl.2
V roce 52 BBY cítil, že už to není ono, a předal žezlo mistra meče mladšímu Anoonu Bondarovi. Sám se vrátil k učení jednotlivců a poskytoval individuální konzultace těm, na které neměl mistr Bondara čas. Postupně se na něm začalo projevovat stáří a své aktivity omezil na Chrám a tamní tělocvičny, ale pořád se udržoval relativně ve formě.
Jeho poslední učednicí se během války klonů stala devítiletá Neryssa, jejíž agresivitu chtěl namířit správným směrem. I kvůli ní nakonec přijal post generála a cestoval po bojištích s kontingentem klonů, ač už na tom fyzicky nebyl nejlépe. Přesto se dožil konce války a část svých zkušeností předal i Chrisovi a dalším klonům pod svým velením.
Neryssin výcvik nicméně dokončit nestihl, protože byl na bitevním poli během rozkazu 66 zaskočen palbou klonů do zad a rychle zabit.