Smrtonoš

Smrtonoš byl imperiální výsadkový letoun série TIE Reaper. Stejně jako ostatní stroje své řady disponoval generátorem štítů a dvěma laserovými kanóny a byl navržen k vysazování elitních jednotek na bojištích i za nepřátelskými liniemi. Jako první stroj této řady byl vybaven integrovaným hyperpohonem, jenž se později stal u podobných výsadkových letounů standardem.

Historie

Továrnu na Corulagu opustil Smrtonoš v roce 17 BBY a na jeho konstrukci se podílel i Mowty Cooper, bez jehož přispění by se do něj hyperpohon vůbec nacpat nepodařilo. Byl požádán i o pojmenování prototypu, nicméně navzdory mnoha kvalitně temným návrhům loď nakonec pojmenovalo vedení společnosti.1 Po pár testech a drobných úpravách se ukázalo, že je to stroj za všechny peníze, stal se standardem pro další letouny své řady a byl nasazen v mnoha konfliktech, které bez problému přežil. Posledního nasazení se Smrtonoš dočkal v bitvě o Scarif, kterou přežil také, stejně jako následnou destrukci základny, a po níž byl naložen na interdikční křižník, na jehož palubě měl dál sloužit.2
Křižník ovšem o několik dní později napadl Kel-Morijský těžební syndikát a Smrtonoše díky tomu získaly Banana Brannigan, Emily a Štěkna, které ho zrekvírovaly jako záložní dopravní prostředek pro návrat na Jolly Jedie. Tam bylo třeba ho před dalším použitím prověřit a opravit, kvůli čemuž byli mezi Magory přijati Lavosk a Seveshah Ashasi. Jejich úsilí nezůstalo bez výsledků, stroj byl zanedlouho opraven a posílil letecký park buňky.
Začátkem července 0 ABY ho Banana, Emily a Štěkna využily k cestě na Telero, odkud ho díky sledovacímu zařízení sledovali Kyteh s Mrsckem. Během mezipřistání na Nar Shaddaa tak byl výsadek napaden Inkvizicí, ale protože nebyla loď v hangárech hlídána, využily jej přeživší Banana se Štěknou k cestě zpátky na Jolly Jedie.
Tam bylo sledovací zařízení rychle odhaleno, ale protože venator vstoupil do hyperprostoru, s jeho odstraněním nebylo třeba spěchat a Champbacca naopak kapitánovi předložil plán, jak ho zkusit využít v jejich prospěch: bylo přeinstalováno na ARC-170, se kterou pak hrdinové odletěli, ovšem bez valného účinku.
Smrtonoš zůstal v hangáru a čekal na další využití, kterého se dočkal až v červenci následujícího roku, kdy na něj Emily naložila několik červených světelných mečů a na neobydleném měsíčku u Ord Mantellu na něj přizvala posádku Filomény. Během operace na Bastionu pak hrdinové z původu lodi vytěžili maximum a dokonce se dostali na vnější plášť Černého korzára, přičemž ji chvíli pilotovala i Mína Lenico. Smrtonoš pak skočil zpátky k měsíčku, následně doprovázel Filoménu do Nirgorova pásu a po krátké přestávce na Kompostárně v něm Emily, Banana, Fidorkka a Kody-Kann Tonewy zamířili na Ugiva Cortax, vyzvednout Champbaccu a předat mu krystaly z jeho meče. Po čtyři dny parkování v sídle inkvizitora Honndarse ji hlídal Kody, holky došly pro mistra a pak se všichni vrátili na Kompostárnu.
Tam Smrtonoš nějakou dobu zůstal, nebylo ale vyloučené, že ho hrdinové nějak zapojí do operace Bifröst.