Simbacca

[„Budeš to dojídat?“]
- Simbacca u stolu

Simbacca byl Wookiee z Kashyyyku, student tajné enklávy na Miu Leptonis IV, vykradač hrobů a později kapitán Křupka, jeden z hrdinů povstání.

Jméno: Simbacca
Rasa: Wookiee
Rok narození: 28 BBY
Planeta narození: Kashyyyk
Barva očí: černá
Barva meče: žlutá
Frakce: Duhoví rytíři, Křupkový odboj
Mistr: Jessica Karnis

Vzhled

Zpočátku byl vysoký úměrně svému věku, ale postupem času začal upřednostňovat nabírání hmotnosti nad nabíráním výšky. V dospělosti tedy jen o jeden centimetr přetáhl dva metry, ale zase vážil přes sto třicet kilo. Podkožní tuk ale uměl díky rychlému metabolismu spalovat téměř před očima a zároveň před očima doplňovat, takže to nebylo nic nezdravého. Protože ho mistryně nešetřila a o cvičení neměl nouzi, měl pod tím vším docela slušné svalstvo, ale stejně radši spoléhal na vrozenou mrštnost a hlavně jistý nepopiratelný šarm.
Od narození, kdy byl prakticky blonďák, s věkem pomalu rezavěl a v dospělosti byl zrzavý téměř úplně, jen tu a tam s nazlátlým konečkem chlupů. Na oblečení si přinejmenším nepotrpěl, nejradši pobíhal jen tak na lehko a měl panickou hrůzu z kartáčů, hřebenů a fénů. Nosil většinou jenom opasek s kapsami na krámy.
V dětství si nechával narůst dva padawanské copánky, na každé straně hlavy jeden, později byl vlasatý vysloveně konvenčně.

Povaha

Jakožto zázračnému synovi aristokracie z Karrambaculleku se mu dostalo patřičného komfortu, který jako dítě náležitě nenáviděl. Několikrát utekl z domova, strávil pár dní venku a bavil se tím, jak se ho ostatní snažili najít. Byl to zarputilý samotář, jehož pouhá představa, že by jednou měl být náčelníkem a neustále s někým diskutovat, přiváděla k mdlobám. Často se zdálo, že si rozumí víc se zvířaty než s ostatními svého druhu. Pár kamarádů měl a celkem ho užilo na klasické dětské alotrie, ale objevení potenciálu v Síle s tím trochu zatočilo, protože pak byl za dítě posedlé démonem a kdesi cosi.
Setkání s otcem a integrace do akademie na Miu Leptonis z něj udělaly celkem normálního chlupáče, zvědavého, přátelského a obětavého. Za hordu by život položil, a to jak za hordu lidskou, tak za svoje zvířátka, a i když byl trochu trouba a všechno mu docela dlouho trvalo, učil se dobře.
Miloval procházky po lese, šplhání po stromech a jakoukoliv akrobacii. Naopak neměl rád matematiku1. Když potřeboval přemýšlet nebo si vyčistit hlavu, běhal, a to i v dospělosti2. Ochutnal dost jedovatých hub na to, aby se dal považovat za mykologa amatéra, a jídla z těch jedlých vyloženě zbožňoval. Sežral ale naprosto cokoliv a v jakémkoliv množství, protože jídlo bylo bezpochyby jeho největší vášní, kdekoliv a kdykoliv. Miloval jawa ragú, perkelt i panádlovou polévku a ani jako dítěti mu nevadilo baštit pálivá jídla3, díky čemuž vyhrál několik ročníků galaktického mistrovství v pojídání pálivých papriček45.

Rodina

Otec Champbacca, matka Erris a sestra Fichurra.
Dědečkové Woorwal a Churr, babičky Tatramatca a Tublatanca.
Vzdálený strýček Demonbacca a prasestřenice Korrak a Kerrchak.
Později manželka Merumeccu, dcery Kerribecca a Barbucca.

Důležité vztahy

  • Jessica Karnis, jeho mistryně, nejdůležitější čarodějnice ve vesmíru, jejíž smrt hodně špatně nesl.
  • Fosh Linn, spolužačka a první láska.

Zvířata

Dovednosti

Díky Síle dokázal na poměrně slušné úrovni komunikovat se zvířaty.
Byl silný a s přihlédnutím k váze nesmírně hbitý, i když samozřejmě ne tak jako Wyrrgy. Při většině akrobacie si pomáhal Silou, ale i bez ní dokázal slušně šplhat a bezpečně dopadat na nohy. Při častých toulkách po okolí si osvojil základní dovednosti nutné k přežití v divočině a otcovy tréninky přímo v terénu mu taky prospěly. Co se týče Síly, už jako šestileté smrádě ji ovládal úctyhodně, ovšem byl naprostý samouk a vykazoval známky jisté divokosti technik, kdy při sebelepším soustředění neuměl dost dobře regulovat jejich intenzitu. Naštěstí se ho zavčas ujala šikovná mistrová, která mu s tím během studia hodně pomohla. Po tatínkovi měl vlohy k užití bitevní meditace, ale nikdy je neobjevil, a tedy ani nerozvíjel. Místo toho objevil značný talent na pilotování prakticky čehokoliv, do čeho se vešel. Taky se mu zalíbilo hraní rancořího doupěte, kde hrál elfskou kněžku.
Byl slušný bojovník se svým světelným mečem, kde preferoval styl ataru a několikrát se zkoušel naučit bojovat s dvoučepelákem. Tyto pokusy však nikdy nedopadly moc dobře a nakonec od nich upustil.
Mezi jeho největší slabiny patřily neustálý hlad a odpor k šampónům6. Dle vyjádření několika nezávislých odborníků byl taky chronicky natvrdlý, plus mu soustředění dokázalo narušit i pouhé ucítění buchet nebo něčeho dobrého.

Životopis

Před rozkazem 66

29 BBY
Simbacca byl počat při oslavách Dne života, kde jeho matka, dědička vesnického trůnu, opila jeho otce Taterrrským čajem svého otce. Než zjistila, že je těhotná, byl už dávno pryč a ona neměla, jak ho kontaktovat. Náčelník neměl ani trochu radost, ale naštěstí mu nedošlo, že mu dceru naboural ten zatracený mistr Jedi, který mu vypil všechen taterrrák a pak poblil sídlo.

28 BBY
Už před samotným narozením se po okolí začaly šířit zvěsti o tom, kterak je dítě poselstvím z vyšších míst, manifestací života a kdesi cosi, to vše pravděpodobně iniciované nastávající babičkou. Když se pak těsně po porodu objevila na noční obloze padající hvězda, byl to průser a ještě té noci musel děda náčelník se zbraní v ruce ode dveří svého sídla odehnat pár zvěstovatelů a pámbíčkářů.
Později se situace naštěstí celkem uklidnila, a ačkoliv matka nadále odmítala spolupracovat při vyšetřování otcovství, prarodiče Simbaccu bez větších potíží přijali, protože jejich vnuk to koneckonců určitě byl a dědicové jsou potřeba.

26-23 BBY
Rané mládí strávil klasickou wookieeskou trojkombinací školka-jídlo-průzkum a nezřídka se po otci sám ptal. Dostalo se mu pouze kusých a ne moc souvislých odpovědí, chvíli to byl velký válečník, pak zase učitel a jednou dokonce poustevník. Pozvolna to tedy přestal řešit a věnoval se plně disciplíně, která ho bavila nejvíc, to jest výletům do přírody.
Když mu bylo pět, poprvé se začaly manifestovat příznaky, které opět oživily řeči o tom, že není tak úplně normální. Prostě občas doskočil trochu dál, než se zdálo možné, nebo se až překvapivě snadno vyhnul padajícímu předmětu. Když ho pak jednoho dne přistihla učitelka, jak si zcela mimovolně přivolal tužku z vedlejšího stolu, panika byla na spadnutí.
Problém byl v tom, že v těchto odlehlých končinách toho o Síle nikdo moc nevěděll, takže ti, co si vzpomněli na onu padající hvězdu, si dali dvě a dvě dohromady, přidali absenci otce a s výslednými jedenácti se ho začali bát. Část v něm viděla pomoc z jiného světa, část naopak zkázu nejvyššího kalibru, podstatné bylo, že tyto dvě skupiny se natolik rozhádaly, že výsledná bitka rozhodně stála za to.
To byl impuls pro matku, která sice pořád neodhalila identitu otce vesničanům, ale na vlastní pěst se ho se žádostí o pomoc vypravila hledat podle těch několika málo informací, které měla. Simbacca tak prakticky osiřel a než konečně uspěla, užil si na Kashyyyku pěkných pár měsíců.

22 BBY
Erris se podařilo kontaktovat Chrám Jediů na Coruscantu, ale tou dobou už mistr Jedi, který odpovídal jejímu popisu, opustil Řád a ona tedy jen se jménem hledala dál, až se jí povedlo ho kontaktovat. Champbacca přiletěl na Kashyyyk, dozvěděl se o tom, že má syna, a pro Simbaccu začala nová životní etapa. Odstěhoval se z Kashyyyku na Miu Leptonis IV, kde jeho táta cvičil několik beznadějných případů, a dostal za mistryni Jessicu Karnis, s níž se navzdory prvotním třenicím docela rychle sblížil.
Rychle se skamarádil taky s Fosh Linn a letěli spolu na Ilum pro krystaly do světelných mečů, ovšem neuspěli a on krystal do svého meče našel až při průzkumu novových dolů.
S ostatními členy enklávy vycházel rovněž relativně přátelsky, s mírnou výjimkou Sagwen Aisling, kterou vnímal jako rivalku v boji o tátovu pozornost. Účastnili se výsadku na Azoam, kde odvrátili invazi Obchodní federace, a pak spousty dalších výprav včetně té na Dantooine, kde byl Simbacca nucen poprvé někoho v sebeobraně zabít7.

Další důležité události z tého doby jsou popsány v Cestách za pokladem, Jak jsme šli na sever a vlastně i v Akademické knize hříchů.

19 BBY
Účastnil se výsadku na Kashyyyk, kde pomohl zachránit vesnici i Kachirho a následně byl svědkem zrady klonů, kterou dlouho nechápal. Krátce se se skupinou ukrýval v dílně nedaleko Tyrvrarru, ale pak vyrazil s mistryní do Karrambaculleku, aby zorganizovali uklizení Jungle Jetu, který byl poněkud nápadný a velmi nepojízdný. Jessica tam byla zajata klony, ale on nelenil, dostihl tátu a strýčka ve Rwookrrorro a společně s Šedým Šumem pak vyrazili na Agler a osvobodili ji i mistra Denyzze.
Následoval útěk na Miu Leptonis a vyhlášení dočasného zákazu výletů, který nepřijal moc s chutí.

Občanská válka

18-15 BBY
Výpravy za artefakty byly nakonec obnoveny a Jessica se Simbaccou se občas střetli i s imperiálními silami8. Navzdory bující totalitě tam venku šlo ale o relativně harmonické období, na které rád vzpomíná.
Zlom nastal ve chvíli, kdy byl Champbacca zajat jednotkami Inkvizice a Jessica organizovala záchrannou výpravu. Simbacca letět nesměl, což mu dala najevo dost hrubě, a i když se záchrana podařila, Jessica při ní zemřela a Algernnon de Bray stihla odhalit tajemství kvantové díry. Následoval tedy pohřeb a evakuace, z níž si toho Simbacca moc nepamatuje.

14-12 BBY
Bezprostředně po odletu z Miu Leptonis dostal od tatínka Jolly Jedie a pokyn, ať ho užívá dobře. Loď byla díky péči Mii Mahariel a klonových inženýrů vesměs funkční, největší slabinou byla silně nedostatečná posádka – kontingent asistenčních droidů byl sice značný, ale jejich reakční časy byly tak vysoké, že v boji by loď nejspíš nestihla ani vystřelit. Relativně dobře ale zvládali předprogramované scénáře, což se brzy hodilo.
Simbaccu žádné dobré užití nenapadlo, asi že měl pořád ještě značné deprese ze smrti Jessicy, a tak společně s Fosh vyrazili k Naboo, na mujovou zmrzlinu do Bran zítřka a na fambí steaky. Využili nebývale silných poryvů slunečního větru, které výrazně omezily funkčnost planetárních senzorů, s droidí asistencí přistáli v nejodlehlejší bažině na Rori a vypnuli všechny nepotřebné systémy, aby předešli odhalení. Během následujících dvou let spolu prolézali močály na měsíčku a později i na Naboo a civilizace jim vlastně ani jednomu moc nechyběla. Po pár týdnech v močálech spolu začali i víceméně chodit, ale na zjišťování anatomických rozdílů mezi jejich rasami nikdy nedošlo, protože on byl brambora a ona plachá, takže si jenom navzájem láskyplně vybírali blechy z kožichu a mazali záda opalovacím krémem.
Po neopatrné návštěvě Theedu zachytila jejich stopu inkvizice a dovolená se rychle změnila v boj o přežití.

12-8 BBY
Nemohli se vrátit na Rori a odletět s Jolly Jediem o planetu dál, a tak se uklidili hlouběji do bažin, sem tam přesekli nějakého toho imperiálního skauta a vymýšleli, jak zdrhnout, což začalo být ještě akutnější ve chvíli, kdy dorazili inkvizitoři.
Po dvou měsících na útěku a několika těsně vyhraných potyčkách byli zahnáni do hor, kde sice ztratili výhodu obojživelnosti jednoho z nich, ale našli nečekaného spojence, respektive nečekaného nepřítele jejich nepřítele. Netušíce, že takhle daleko od moří najdou jakékoliv známky osídlení, narazili na dlouho opuštěnou a částečně rozbombardovanou základnu Hutta Borvo, v níž našli dvě provozuschopné stíhačky N-1, na které byli oba zvyklí z akademického trenažéru, a hodlali je použít k útěku. Bohužel museli nějakou dobu odklízet trosky, aby mohli z rozbombardovaného hangáru vyletět, a než stihli nastartovat motory, objevila se na obzoru inkvizice. Objevili se ale i poskokové Hutta Borvo a patrně došlo k nějaké nepříliš příjemné výměně názorů, protože po sobě tyhle dvě strany začaly střílet. Simbacca s Fosh neváhali, využili chaosu a odstartovali, ale do cesty se jim postavil imperiální křižník. Simbacca byl sestřelen a po dojemném loučení s Fosh, jejíž hypermotory stávkovaly, sebou ne moc kontrolovaně třískl o vodní hladinu kdesi na Naboo.

Probudil na ošetřovně v gunganském městě Otoh Mandassa. Gungani ho na poslední chvíli vytáhli z vraku a zachránili mu nejen život a ošklivě rozdrcenou nohu, ale i světelný meč, takže nehodlal jen tak utéct, tuplem když byl přesvědčený o tom, že Fosh je mrtvá. Skoro rok zůstal, z vděčnosti, ale Gunganky vařily dost mizerně a on dlouhodobý pobyt pod vodou dost špatně snášel, takže i šéfové nakonec uznali, že ne každý dluh života je nutno splácet. Vzal tedy svůj meč, vyplaval na povrch a s hořkým potěšením seznal, že Impérium ho považuje za mrtvého a inkvizitoři planetu dávno opustili.
Vrátil se na Rori, kde našel Jolly Jedie jenom trochu zarostlejšího vegetací a definitivně nevěděl, co dál. Chvíli smutnil po Fosh, chvíli zvažoval, že by to s lodí napral do Senátu, ale vzpomněl si na tátu a jeho rady a hlavně jeden jeho záměr, který s lodí nestihl uskutečnit sám. Během následujících let nanosil do poloviny lodního hangáru spoustu hlíny a nasázel do ní spoustu rostlin a divných stromů, předělal několik volných kajut na akvária a načerpal spoustu vody, a to všechno osadil zviřátky z Naboo a Rori, čímž si nejen splnil sen o vlastnictví zoo, ale taky tím vytvořil soběstačný ekosystém.
O všechno se vzorně staral, vybudoval tam i symbolický hřbitov s pomníčky Jess, Fosh, Šedého Šuma a dalších, co mu chyběli, a jen občas zašel do města, vyměnit bylinky za novinky. Na jedné z těchto návštěv zaslechl rozhovor dvou povstalců, zjistil, že ve městě operuje buňka odboje pod vedením Jameena Hassana a zvažoval, že by se k nim přidal, ale finální rozhodnutí mu trvalo docela dlouho. Teprve když zjistil, že rebelové tráví volný čas střílením pytláků, se konečně rozhoupal a zmínil se jim, že má jednoho celkem použitelného Venatora a pár důvodů nesnášet Impérium.

8-0 BBY
Jolly Jedi znovu zamířil ke hvězdám, s novou posádkou a poprvé s oficiálním kapitánem, který ale povstalce zpočátku víceméně jenom vozil. Teprve po pár akcích, v nichž držel loď vždycky v bezpečné vzdálenosti od civilizovaných světů, a po smrti jejich velitele víceméně založil vlastní povstaleckou buňku a začal Impériu škodit nejrůznějšími sabotážemi. Sestavil taky letku Magorů, kde působil jako Máma Magor. Až zhruba rok před zničením Hvězdy smrti byl nucen se s Jolly Jediem přiblížit k civilizovanému světu, a to protože bylo třeba doplnit palivo, naposledy čerpané ještě v době, kdy se loď jmenovala Šerif. Spoléhal při tom na plán, který byl tak drzý a ve své podstatě pitomý, že ho Impérium nemohlo očekávat – prostě s Venatorem neomaleně připlul k čerpací stanici na Sulonu, jeho lidští kolegové se převlékli za imperiální posádku a po kratším divadle skutečně dostali příděl paliva. Simbacca se mezitím pokusil čajznout i nějakou tu munici, jejíž získání výše popsaným způsobem už by asi tak hladce nešlo, ale při prohledávání sulonských trubek málem umřel a až na poslední chvíli ho zachránila jedna místní údržbářka, která se k nim vzápětí přidala.

0 BBY
Kolem bitvy o Yavin měl Simbacca v posádce už i Emily, adoptovanou dceru své bývalé mistrové, a prostřednictvím agentů Sparkle, Rainbow a Twilight, Rarity, Spika, Luny a Celestie se dozvídal o vhodných místech k nájezdům proti Impériu. Jeho poslední akcí v tomto období byla cesta na Jedhu, kde měla Shavari pomoci Sawu Gerrerovi s výslechem zajatého imperiálního pilota, ale už to nestihli.
Stejně tak nestihli přispěchat na pomoc povstalcům u Scarifu, což bylo ale asi jedině dobře.

0 ABY

  • Byl při tom, když byl dva dny po bitvě o Yavin během nájezdu na imperiální otrokářský konvoj objeven ztracený Kody-Kann Tonewy.
  • Následující den posílil posádku Kirk, Jawa zachráněný Bananou, Emily, Kodym a Zug'Zug z Patch-4. Kodyho následně poslal infiltrovat imperiální večírek.
  • Pět dní po zničení Hvězdy smrti se účastnil útoku na planetu Hemer'oi II, kde na sebe na oběžné dráze upoutal TIE Defender Maurice Lenico a umožnil tak zbytku letky zničit sochu Císaře.
  • Po souběžné misi na Tekillo III přijal do posádky Štěknu a věnoval jí veškeré peníze vyhrané v loterii, aby přestavěla palubní kuchyni vedle Koktavé školnice podle svých představ.
  • Deset dní po bitvě o Yavin získali jeho svěřenci tiskárnu imperiálních kódových cylindrů a Smrtonoše.
  • Sedmnáct dní po bitvě o Yavin poslal Bananu, Emily a navrativšího se Kodyho na Miu Leptnois, aby tam získali některé z uložených holocronů, o které si napsal jeho otec. Mise byla úspěšná, skupina našla nejen holocron Darth Karvuse a holocron Tuvase Akoka, ale i zhruba dvacet dalších, které se mohly hodit při dalším výcviku, a taky Rodýho a Dwayna. Dwayne byl přijat mezi Křupky a začal pomáhat v kuchyni.
  • Tři týdny po bitvě o Yavin se ozval agent Spike, že Šošonský král potřebuje pomoc. Simbacca za ním vyrazil osobně a setkal se s tátou a Chlouppkem, kteří měli v následující akci infiltrovat koncentrační tábor na Kashyyyku a osvobodit spoustu otroků. Akce se podařila, Simbacca během ní ukradl imperiální TIE Defender a povedlo se mu zachránit spoustu otroků z Alaris Prime, několik příbuzných a Merumeccu. Děda Churr se v posledních chvílích obětoval.
  • Po čtyřech dnech na základně kashyyyckého odboje v mlhovině Tyyyn, kde potkal tátu, mamku, babičku Tublatancu, strýce Michurrina, svou budoucí ženu a další, navrhl přesun na Jolly Jedie a šli s ním nejen příbuzní, ale i zhruba tři stovky zachráněných Wookiů, čímž se posádka lodi historicky poprvé vyhoupla do téměř použitelných čísel.
  • V následujících týdnech se s nimi důkladněji seznamoval, zapojoval je do dění na lodi a snažil se jim vysvětlit, že měl sice na jejich záchraně nějaký podíl, ale rozhodně ne tak velký, jak mu přisuzují. Ve spolupráci s novými členy posádky taky začal vymýšlet dárek k tátovým narozeninám, k čemuž využil chvíli, kdy si tento odskočil s Chlouppkem, Fidorkkou, Pastarem, Krassusem a Willym na Nar Shaddaa9. Rovněž jakožto kapitán odvedl Balmorru k oltáři, po devatenácti letech jmenoval Krobarra lordem, poslal Nostromo na Manaan pro nějaké rychle se množící a co nejchutnějí korýše a celkově se snažil o to, aby se všem na lodi žilo co nejlépe.
  • Tři měsíce po bitvě o Yavin se účastnil závodu kluzáků na Raxusu Prime. Dlouhou dobu vedl, ale v nepřehledné zatáčce v podzemním tunelu se ošklivě vyboural a nebýt včasného zásahu Chlouppka, umřel by tam. Jeho záchrana stála spoustu sil jak jeho strýčka, tak IM-62 a V'r, ale nakonec se probral a byl dovezen do Koktavé školnice, kde mezitím jeho prababička stihla v obavě, že je mrtev, uspořádat volby nového kapitána. Hlasovací zařízení bylo v momentě, kdy vjel na vozíku do baru, uklizeno a jeho pověst mesiáše umocněna jeho zdánlivým návratem ze záhrobí. Během rekonvalescence se blíže seznámil s Barrbuchou, která mu nosila koblihy.

Potenciália

V následujících měsících až letech by měl jednak osvobodit Zippanandu, která ho naučí hodně z umění jedijských es, tak si s Merumeccu upéct dvě dcery10. Z čehož nebude mít radost Panchah]. Výcvik Emily a Banany jistě rád přenechá povolanějším, i když v něm děti nastartovaly touhu učit a on se možná na stará kolena stane instruktorem.
Je taky skoro jisté, že bude dost kazit svoji mladší sestru.

Expandované universum

V původním kánonu se po rozpadu akademie poflakoval po galaxii, po smrti Churra v roce 1 BBY se stal vesnickým náčelníkem a dalších tři sta let odrážel nájezdy Trandoshanů. Vzal si tam Quaylemeccu11 a kolem roku 140 ABY s ní měl dvě dcery, z nichž jedna propadla temné straně a on ji musel tahat zpátky. Zemřel v roce 666 ABY na infarkt, když zjistil, že už se nevyrábí jeho oblíbené sušenky z bantího mléka12.

d20

kolem bitvy o Yavin
Noble 1 / Jedi Guardian 6 / Officer 1 / Jedi Ace 1
Pilot +13, Diplomacy +12, Knowledge (bureaucracy) +9, Tumble +9, Handle Animal +7, Intimidate +7, Jump +7, Friendship +6, Ride +6
Stamina, Beast Language, Acrobatic, Starship Operation (capital ships, starfighters), Force Dodge, Skill Emphasis (Pilot)

po záchraně otroků z Tábora 52
Pilot +13, Diplomacy +12, Knowledge (bureaucracy) +9, Tumble +9, See Force +8, Astrogate +7, Handle Animal +7, Intimidate +7, Jump +7, Friendship +6