Salayrr

[„Nikdo nebude nikoho zabíjet, rozumíš? Nechci, abyste je zabili, chci, abyste jim dali ponaučení. Abyste jim zpřelámali všechny kosti v těle a nechali je ležet na chodníku v kaluži vlastní krve. Aby do konce života museli ti parchanti jezdit na kriplkáře a slintali si na košili. Aby se děti smály jejich sešívanejm ksichtům, aby prostě každej do konce jejich života viděl, co se stane, když někdo dělá v mojí čtvrti bordel.“]
- don Salayrr se dozvěděl, že má v revíru nevychovance

Don Salayrr byl mafián z Kashyyyku, otec Bertowa a dědeček Lurparry. Byl to světle hnědý Wookiee vybraných mravů, který se držel striktního, i když poněkud nekonvenčního mravního kodexu a měl rád doutníky, diamanty a vzpomínání na staré dobré časy.

Historie

Narodil se ve Rwookrrorro někdy kolem roku 300 BBY a po svém předčasně zesnulém otci zdědil vládu nad nevelkou buňkou tamní mafie. Svému okrsku vládl moudře a spravedlivě, střílel až pokud nebylo zbytí, a na to, co dělal, byl vlastně docela oblíbeným členem komunity. Potíral neorganizovaný zločin, dobře radil, vybíral nejmenší výpalné v dějinách a tak.
Problémy začaly kolem roku 40 BBY, kdy se v jeho revíru pokoušela usadit konkurenční mafie dona Morrelo z Kepitenochanu. Ten byl průbojnější, agresivnější a méně lpěl na tradičních postupech, a tak pomalu ale jistě vyhrával. Salayrrův plán byl jednoduchý, odstranit hlavu konkurenční společnosti bez většího krveprolití, nicméně navzdory množství pokusů o atentát se mu to nikdy nepodařilo, neboť Morrelo vždycky se štěstím vyvázl. Jejich válka pokračovala i poté, co se Republika změnila v Impérium. Navzdory krizi kolem zotročování se ani jeden z donů nehodlal vzdát a kolem roku 15 BBY došlo k finální konfrontaci, kdy byl Salayrr zrazen svým účetním a zastřelen při návštěvě své oblíbené restaurace.
Jeho metody však paradoxně přežily ty Morrelovy, neboť se na jeho pohřbu sblížili jeho syn Bertow a Morrelova dcera Merrta, kteří byli násilím znechuceni a svou dceru tedy vychovávali tak, aby všechno řešila jako ten lepší z dědečků.