Saccagawea

Saccagawea byla blonďatá šedooká Wookiee z Kashyyyku, příslušnice rodu Šošónů a prvorozená dcera královny Shoshawny. Ačkoliv i jí vyhovovalo kočování po území kmene, nebyla tak fyzicky zdatná jako matka a o bizonomuty se spíš starala z pozice ošetřovatelky než že by na nich někam aktivně jezdila nebo je dokonce krotila. Ani s korunou na hlavě se pak nevzdala své oblíbené kratochvíle, vydělávání bizonomutích kůží, byla nepředstavitelně skromná a v hodu tomahawkem předstihla i některé členy královské gardy.

Historie

Narodila se roku 6004 BBY ve Wigwamburgu a matka na ni mohla být už brzy právem pyšná, protože byla učenlivá a schopná. Ačkoliv neznala identitu svého otce, mužský vzor jí rozhodně nechyběl, neboť se o ni jako o vlastní staralo hned několik strýčků z matčiny bizonomutí jízdy a dalších prestižních pozic u dvora.
Jakmile byla dost stará, začala se připravovat na roli budoucí královny, v čemž ji neohrozilo ani několik mladších sourozenců. Trpělivě přijímala matčiny rady, zejména aby se nikdy nevdávala,1 a již v relativně nízkém věku byla své matce pravou rukou. Společně dlouho vládly, kočovaly a měly radost, jak se v království všem daří. Ačkoliv se jí dostalo i základního výcviku v užívání zbraní, soustředila se hlavně na diplomatické dovednosti a sem tam se účastnila i nějakého toho plesu, kde si užívala zejména společnost nečistokrevných Wookiů.2 Odmítla nejednu žádost o ruku, přičemž hned několik z nich bylo i od rwookyavického náčelníka a krále Ramppoucha.
V roce 5650 BBY se její matka zranila při krocení bizonomuta, ale přesto se pak obě účastnily porady, z níž se Shoshawna po několika hodinách pro bolest hlavy odebrala na lůžko. Byla to poslední slova, co od ní kdy Saccagawea slyšela, načež o tři dny později zdědila korunu a titul královny.3 Vládla moudře, po vzoru své matky si děti pořizovala tak nějak kolchoznicky a mezi její syny patřil i Tutattis.
Až do konce své vlády se těšila výbornému zdraví, zemřela pokojně ve spánku v roce 5412 BBY.