Rum Shi

Rum Shi byl k Síle citlivý Nautolan z Glee Anselmu, mistr Jedi v posledních dekádách Republiky. Ač patřil mezi stíny, temná strana ho nikdy ani trochu nelákala a byl to dlouhodobě jeden z nejpohodovějších členů Řádu. Jeho meč měl modrou čepel, což ani trochu neladilo s jeho zelenou kůží a mnohé to dost iritovalo, a k jídlu měl nejradši brambory na libovolný způsob.1

Historie

Před rozkazem 66

Narodil se roku 72 BBY v Anselomu, v raném věku byl pro svůj potenciál v Síle odveden do Chrámu Jediů na Coruscantu a začleněn mezi učedníky. Na Ilum pro krystal do světelného meče vyrazil společně s celým ročníkem, do kterého patřil i Mace Windu, a ač se během pátrání v jeskyních praštil do hlavy a ztratil paměť, úkol nakonec splnil a později se mu všechno vrátilo.2 Ještě na palubě Crucible si postavil svůj světelný meč a v následujících měsících začalo být zjevné, že jím bude jednou vládnout přímo znamenitě.
V roce 59 BBY si ho za padawana vybral rytíř Yussi, který jeho talent využil a v následujících letech z něj vycepoval velmi schopného šermíře. Rum však příliš nezaostával ani v ostatních disciplínách a po vlastním pasování na rytíře v roce 42 BBY byl přijat mezi stíny. Vlastního učedníka si dlouho nevybral, cestoval po galaxii a pěkně potichu hledal hnízda hříchu. Často byl pryč dlouhé měsíce, ale vždy se rád vracel a během obědů v Chrámu s oblibou odchytával náhodné kolemjdoucí učedníky a tahal z nich informace o událostech, které promeškal.3
V roce 27 BBY takto oslovil Uzidora, který ho svým nadšením a povahou oslovil natolik, že se rozhodl přijmout ho za svého padawana. Jedním z jejich společných úspěchů bylo lokalizování a následné rozbití pašeráků kubazského hašiše přímo na Kubindi.
Do bitvy na Geonosis se oba zapojili až v druhé fázi, protože v době odletu dvou stovek Jediů nebyli v Chrámu, a i když byla jejich loď poškozena raketou z IG-227, nouzové přistání přežili a přiložili meče k dílu. Během klonových válek se z Ruma stal generál, ale nadšený z toho nebyl a ještě méně nadšeně sledoval, jak vleklý konflikt ovlivňuje i jeho padawana. Přesto oba své povinnosti vůči Republice vykonávali svědomitě, zapojili se do mnoha bitev v Expanzích a v posledních hodinách války si užívali chvíli klidu v zázemí základny na Dul'Paku. V době vyhlášení rozkazu 66 se zrovna věnovali přátelskému souboji na meče, takže když na ně začaly nabíhat klony, měli je aktivované a dokázali se ubránit. Společnými silami se jim povedlo pobít všechny klony v základně, zmocnit se lodi a uprchnout, nicméně než se stihli vrátit na Coruscant a nahlásit vadu klonů, přišlo jim varování mistra Kenobiho.

Občanská válka

Společně se začali skrývat před Impériem a lovci Jediů, což se jim relativně dlouhou dobu dařilo, ale po několika měsících přesunů jejich stopu přeci jen zachytila Inkvizice. Rum neměl ambice se tohoto pronásledování zbavit, spíš doufal, že temné dokáže zaměstnat dost dlouho na to, aby se před nimi stihli schovat ostatní přeživší, nicméně se kvůli Uzidorovi vyvaroval vyloženě sebevražedných akcí. Se štěstím vyvázli i z několika velmi nepříjemných situací a v jednu chvíli dokonce přešli do ofenzivy a zničili dva imperiální konvoje se zbraněmi.
V roce 16 BBY jim štěstí došlo, byli napadeni inkvizitorem Honndarsem a i když se bili statečně a Rum dokonce úspěšně odolával jeho pověstným bleskům, jeho makashi nakonec podlehl a byl zabit inkvizitorovým mečem. Uzidor byl ušetřen, zajat a později obrácen na temnou stranu.