neštorrrovice

[„Zjednodušíme tu otázku… souvysivto ivsvtema věčná na lodi atd v…Byld vlivem…“]
- neznámý Wookiee pod vlivem neštorrrovic

Neštorrrovice byly vysoce nakažlivou chorobou virového původu, která měla na svědomí skoro tolik obětí co Wyrrgy. Mezi první příznaky patřilo blábolení, pak přicházela vysoká horečka a postupné selhávání orgánů, končila zpravidla smrtí.

Historie

Nemoc se poprvé objevila v roce 4555 BBY ve Rwookrrorro, kde došlo ke spontánní hybridizaci obyčejné kashyyycké rýmy a viru hmyzích neštovic z Roche, který s sebou přivezl neznámý obchodník. Krátce po prvním případu propukla velká epidemie, po níž vymřela velká část obyvatelstva hlavního města včetně všech tamních příslušníků rodu Chimalli,1 a kvůli které byla planeta na nějaký čas uvržena do karantény. Moudří šamani si však včas vzali příklad z Tutattise, který rýmu léčil Tyrvrarrským rumem, založili na něm vakcínu a nemoc byla účinně zastavena.
Během klonových válek byla nemoc považována za vymýcenou, ale ještě krátce před bitvou o Yavin na jejím oživení pracoval Zheera ve své tajné laboratoři na Kotouči.