neštorrrovice

[„Zjednodušíme tu otázku… souvysivto ivsvtema věčná na lodi atd v…Byld vlivem…“]
- Wookiee pod vlivem neštorrrovic

Neštorrrovice byly vysoce nakažlivou chorobou virového původu, která měla na svědomí skoro tolik obětí co Wyrrgy. Mezi první příznaky patřilo blábolení, pak přicházela vysoká horečka a postupné selhávání orgánů, končila zpravidla smrtí.

Historie

Nemoc se poprvé objevila v roce 4555 BBY ve Rwookrrorro, kde došlo ke spontánní hybridizaci obyčejné kashyyycké rýmy a viru hmyzích neštovic z Roche, který s sebou přivezl neznámý obchodník. Krátce po prvním případu propukla velká epidemie, po níž vymřela velká část obyvatelstva hlavního města včetně všech tamních příslušníků rodu Chimalli1 a která se postupně rozšířila do dalších částí planety. Kashyyyk byl na několik let uvržen do karantény. V roce 4553 BBY vymřela kvůli viru celá vesnice, na jejímž místě později vznikl Kepitenochan, a hrozilo, že vymírání bude pokračovat, ale moudří šamani si včas vzali příklad z Tutattise. Vzpomněli si, že ten rýmu léčil Tyrvrarrským rumem, založili na něm vakcínu a nemoc byla během následujících tří let účinně zastavena.
Ve zlaté éře Republiky už byl virus považován za vyhubený, ale ještě krátce před bitvou o Yavin na jejím oživení pracoval Zheera ve své tajné laboratoři na Kotouči.