Mexiko

[„Je to rozhodně jedna z těch planet, na které se vám bude hodit čutora. Průměrná roční teplota nějakých osmadvacet stupňů, přičemž přes den může být na slunci klidně šedesát a v noci pod nulou, minimum srážek, všude samej písek nebo kamení, solné pánve, tekuté písky, minimum vegetace, celková populace pod milion pěstitelů agáve a paličů tequily… mohlo to tam bejt super, kdyby někdo neupustil čutoru do propasti.“]
- Champbacca o Mexiku

Mexiko byla řídce osídlená pouštní planeta v sektoru Mayagil, důležitý zdroj agáve a tedy i tequily. Rostlo tam ale i šedesát šest dalších druhů kaktusů, z nichž se dal vyrábět alespoň chutný džem,1 a nepřeberné množství stepních běžců. Zástupcem kulinářsky využitelné flóry byla také bílá orchidej, kterou šlo použít k dochucování zmrzliny.2 Obyvatelstvo bylo nepočetné a zpravidla líné, ale taky odvážné a ve větších skupinách poněkud ničemné.

Historie

Planeta byla poprvé osídlena v roce 3001 BBY, a to výpravou zlatokopů, která tam chtěla zbohatnout. Ukázalo se však, že skauti udělali při průzkumu planety chybu v odhadu, a kolonie nebyla schopná se ani uživit. Zlatokopové ale odmítali odejít, zatnuli zuby a přizpůsobili se tamním podmínkám, a to mimo jiné zpracováním místních sukulentů na unikátní pálenku. Díky ní pak na planetě přežily i další generace a po zbytek éry Republiky tamní populace sice vůbec nezbohatla, ale s leností sobě vlastní dál přežívala, střílela po sobě v uličkách a zašívala se v saloonech.
Roku 30 BBY navštívil planetu Champbacca se svou učednicí, kterou tam chtěl naučit, jak přežívat v extrémních podmínkách. Během prvního dne však záměrně ztratila čutoru, s čímž nepočítal, a tak byl zájezd o to autentičtější. Po čtrnáctidenní pouti pouští se dostali do jedné z osad a v pořádku odletěli pryč.
V roce 22 BBY tam mistr zavítal znovu, tentokrát kvůli ochutnávce tequily pro Zelený lampion. Doprovázeli ho Mia Mahariel a Jeff Breen, kterým se tam moc líbilo, a cestou přibrali do party chlupatý kaktus.3
Převrat pro obyvatelstvo planety neznamenal vůbec nic, nadále vyváželi tequilu a věnovali se hlavně domácí politice.
Roku 16 BBY se tam vrátila Jessica i se Simbaccou a společně se pustili do tamních gangů, ale skončilo to dopravní nehodou a pádem mezi kaktusy.4

Rodáci

b_005714.jpg