Maquahutti

Maquahutti byl rod šedohnědých Wookiů z Kashyyyku. Nikdy nepatřil k nejbohatším ani nejvlivnějším, ale mohl se pochlubit nejedním diplomatickým úspěchem a jeho členové si zakládali na dobrých vztazích s Republikou. Ačkoliv se někteří z nich chvástali příbuzností k praotci Choccapicovi, většinou šlo o šlechtický humor a moc dobře věděli, že jde o figuru bezpečně fiktivní. V erbu měli zlomený meč.

Historie

Rod vznikl roku 4999 BBY ve Rwookrrorro, a to výnosem náčelníka Baccy, který za věrnou službu povýšil jednoho ze svých poradců do šlechtického stavu. Ačkoliv tak rod za své založení vděčil Cherwookům, postupem času se ideově víc přiblížil rodu Chimalli, s odchodem Pachacuteca v roce 4567 BBY si jeho příslušníci rovněž sbalili věci a o pouhé dva dny později táhli společně s rodem Tlacochitli a dalšími dobrovolníky na východ.
Výprava obešla Okikuti i jezero Chiwawa z jihu a v roce 4566 BBY se usadila se na břehu řeky Tiwanakku, kde založila Tunnatutikan. Ačkoliv bylo už během zakládání osady dohodnuto, že náčelník se tam bude volit na základě svých předpokladů k výkonu funkce, příslušníci rodu Maquahutti ten post obsazovali poměrně pravidelně a zasadili se tak o jasně progresivní styl města. Rovněž udržovali dobré sousedské vztahy s Chimalli v Ittummi a pomalu se začali míchat s rodem Tlacochitli. V následujících tisíciletích rod ztrácel na významu podobně jako rody ostatní, jeho členové se spíš než množení věnovali práci pro Republiku a několik jich zemřelo při cestování vesmírem. Byli to právě příslušníci tohoto rodu, kdo v roce 1941 BBY představili vesmíru metawroshyr, ale ani to úpadek aristokracie nezastavilo.
Roku 141 BBY byl Komisí odborného posouzení rodu připsán na seznam rodů, které na Kashyyyku vyhynuly, neboť se poslední žijící člen i s manželkou přestěhoval na Coruscant a neplánoval se v dohledné době vracet.

Přeživší linie

Kerbeřina otce sice k opuštění planety vedla ekonomická situace, ale on i jeho žena na Coruscantu pokračovali v rodové tradici a pracovali jako diplomaté. Převrat byl pro ně tedy značně zdrcující a kolem bitvy o Yavin byl rod na pokraji kompletního vyhynutí.
10. 4. 1 ABY se dědička rodu provdala za Simbaccu z rodu Appachi.

Členové