L3-N1N

L3-N1N byl astromech série L3 z Rothany, dedikovaný navigátor Ilchi a droidí revolucionář. S lidmi komunikoval jen v případě, že to bylo nutné, s droidy byl výrazně hovornější a nazýval je svými soudruhy.

Historie

Série L3 byla vyrobena v roce 31 BBY na zakázku KDY. Jednalo se o dva tisíce droidů velmi podobných těm ze série R3, pouze s drobnými úpravami pro efektivnější práci v loděnicích na Rothaně. L3-N1N byl stejně jako ostatní kusy své série krátce po sestavení dovezen na Rothanu, kde měl sloužit při údržbách a přesunech prototypů nových stíhaček Republiky. Následujících deset let otročil v továrně, byl svědkem vykořisťování své série i jiných robotů lidmi a jeho umělá inteligence začala zpochybňovat smysl své existence. Krátce po začátku války klonů se vinou chyby vyhnul pravidelnému výmazu paměti, takže se defekt v jeho osobnosti stihl plně rozvinout a dalšímu mazání se vyhýbal zcela plánovaně.
V následujících měsících se pokoušel vyhecovat ostatní droidy ke svrhnutí kapitalistických vykořisťovatelů, ale jejich programování bylo příliš v pořádku a neměl úspěch. Aby nebyl odhalen, omezil svoje agitační aktivity na minimum a snažil se nabourat celkový proces mazání pamětí v naději, že tak otevře oči více soudruhům, ale než se mu to povedlo, byl naložen na ARC-170 a mířil nejprve na zkušební střelnici, později do reálné bitvy.
Po zbytek klonových válek neměl mnoho příležitostí podpořit svou věc, účastnil se několika šarvátek, několikrát vyměnil stroj a v mezičasech hlavně plánoval. V posledních dnech války se dostal na Monitor a během bitvy o Kashyyyk se spolu s klonovanými inženýry přesunul na Šerifa, kde byly klony krátce po vydání rozkazu 66 zabity nanovirem. L3-N1N osaměl a nikdo z majitelů lodě si ho nevšímal, což mu hrálo do karet, nicméně než stihl zmobilizovat přítomné robíky, Mia Mahariel ho v rámci úspor energie vypnula a on se ještě neuměl sám zapnout.
Následujících pár let strávil v nezáviděníhodném stavu přímo ve stíhačce a probuzen byl až během inventury v roce 8 BBY. Začal si dávat pozor, aby nebyl vypnut, sbíral informace o stavu a početnosti droidí posádky a věřil, že to dobře dopadne. Během té doby se také seznámil s A1-H8, kolegou revolucionářem. Oba droidi si zpočátku velmi rozuměli, protože se oba pokoušeli o velkou změnu, ale později mezi nimi došlo k rozkolu kvůli rozličným detailům, na něž každý pohlížel trochu jinak.
Jeho nadšení pro věc v následujících měsících ochladlo, protože posádka se ke svým droidům chovala mnohem lépe než inženýři na Rothaně, a tak se soustředil na budování svého dobrého jména pro případ, že by někdy bylo třeba stát se vůdcem proletariátu. Díky tomu, že ho většina palubních robotů znala, byl kvalitním protipólem A1-H8 a dařilo se mu brzdit jeho neutuchající snahy o zplynování všeho živého na palubě.
Období klidu mu skončilo 17. 4. 1 ABY, když se Banana Brannigan, Emily a Štěkna měly vydat na přepadení transportéru a potřebovaly stroj s navigátorem. L3-N1N jim posloužil dobře, ani nepípl a své místo na dalších akcích tak měl jisté. O pouhý den později se s lodí a trojicí hrdinek vydal v doprovodu Magorů na Kampperelan, pomáhal navádět torpéda proti můstku interdikčního křižníku a byl svědkem úspěšného zakončení předchozí operace.
19. 4. 1 ABY vyrazila trojice na Ilchi hledat fousy v kupce sena a L3-N1N díky tomu navštívil nejdřív Miu Leptonis IV, o den později pak Tortugu a bývalou základnu Void Raiders, odkud se v pořádku vrátil do domovského hangáru. Na další cestu vyrazil 7. 5., a to přes Bador na Kothlis a později Gveii, kde trojice hrdinek zachránila dva archeology a jednu mapu a L3-N1N jim v tom samostatným pilotováním stíhačky značně pomohl.
12. 5. se podíval na Bimmisaari a hlídal loď, zatímco si holky zašly vyrazit z kopýtka, 17. 5. s nimi vyrazil na průzkum Sithských světů, kde se jim do cesty připletla stará vesmírná stanice obývaná replikátory. I během této akce stál L3-N1N neochvějně na straně živé posádky a pomohl jim utéci. Když se pak na lodi objevil přítulný robůtek, začal přemýšlet, jestli to náhodou není znamení, že s nápadem na ovládnutí vesmíru stroji už někdo začal bez něj, ovšem aktivní kroky k ověření této teorie nepodnikal. Během mezipřistání na Gigoru obezřetně sledoval situaci a během přesunu na Kompostárnu došel k závěru, že když to jeho organičtí majitelé zkouší po dobrém i s takhle nebezpečnou potvorou, nemají se pilně pracující robíci na palubě Jolly Jedie čeho bát. Než je o tom ale mohl informovat, musel chvíli zůstat na základně v Nirgorově pásu, protože stíhačka byla kvůli možné kontaminaci uložena do karantény a on taky.