kraytský drak

Kraytský drak byl nebezpečný plaz z Tatooine. Pro svou sílu a zuřivost byl vyhledávanou kořistí lovců, kteří si potřebovali nahonit ego, a oblíbeným, i když ne moc praktickým mazlíčkem majetných zločinců. Byl také hlavním antagonistou Povídání o massiffovi a nexu a vyskytoval se v některých mandalorianských pohádkách.

Historie

Kraytští draci na Tatooine vyvinuli souběžně s Jawy a Tuskeny a odpradávna hráli důležitou roli v mytologii obou kultur.
Zájem ale vzbuzovali i mimo planetu, jednoho přiletěl v roce 53 BBY odchytit Moe Teeq pro palác Hutta Zorbo na Bespinu, na dalšího uspořádal v roce 23 BBY lov lord Glimforg.
Během války klonů začal jeden drak tyranizovat klan Jawů vedených šamankou Utitaiou, ta však sehnala pomoc přespolních a v roce 20 BBY ho přemohli Jessica Karnis a její padawan Simbacca. Druhý jmenovaný pak bezoár z poražené nestvůry použil ve svém světelném meči.
Krátce po bitvě o Yavin pašoval Byorn Im'jia na Zaječí pracce kraslice z vajec kraytského draka z Tatooine na Ryloth, pro Odullu, která za ně jako za předmět nesmírné umělecké hodnoty byla ochotná zaplatit nehoráznou sumu.