kirax

Kirax byl vrcholový predátor z planetky Gveii. Šlo o hadovi podobného tvora, který dosahoval průměrné délky 40 metrů a tělo měl pokryté hustou srstí, jež splývala s kmeny stromů. Byl to škrtič, ale oběť mu často stačilo pohodlně překousnout. Kořist pak polykal vcelku a trávil po mnoho dní. Kladl vejce, která samice hlídala a zahřívala po celou dobu snůšky a hnízdo neopouštěla, dokud se vejce nevylíhla.

Historie

Příběhy o kiraxech se mezi domorodci na Gveii vyprávěly po celá tisíciletí. Místní se jich báli a uctívali je jako ztělesnění boha smrti. Jen málokdo se kiraxovi postavil a přežil, ale ten, komu se to podařilo, se pak dočkal velkého uznání a zvýšení společenské prestiže.
Kapitán Drake chtěl roku 8019 BBY schovat část mapy ke svému pokladu v hnízdě kiraxe, ale když mu plazi požrali polovinu posádky, kterou si s sebou vzal, upustil od toho nápadu a schoval ji raději jinde.
Dne 8. 5. 1 ABY se s kiraxem během návštěvy planetky střetly Štěkna, Emily a Banana, kterou si predátor vyhlédl za svou kořist. Houževnatě ignoroval plamenomet, střelbu i sekání vibročepelí a byl skolen až šťastnou střelou, která proklouzla mezi obratli a přerušila mu míchu.