Kawena

Kawena byla k Síle citlivá rodačka z Atalay, dcera Strážce vědění. Byla to dobrosrdečná, cílevědomá a zvídavá dívka hubené, spíše sportovní postavy s vyvinutými tvary. Měla dlouhé černé vlasy, které často splétala do copánků, a zelené oči. Neměla ráda násilí páchané na nevinných lidech a dokázala se jich zastat, jakýkoliv nezdar brala jako lekci a snila o tom, že jednou procestuje celou planetu a možná i vesmír.

Historie

Narodila se v roce 19 BBY konkubíně Kawanee a měla to štěstí, že podstatnou část dětství byla vychovávána matkou, která ji milovala a vychovala z ní dobrého člověka. I když ji otec učil boji a základům používání Síly, upřednostňoval jako svého následníka mladšího Xor-Sawu a často vyvolával v dětech soupeření. Kawena však neměla potřebu bratru závidět či nějak o otcovu přízeň bojovat, neboť netoužila po moci.
Když její matku v roce 10 BBY zavraždili pohůnkové její rivalky, zachránili ji čtyři Kawaneini věrní osobní strážci a utekli s ní do hor. Několik měsíců se s ní toulali po zemi a během té doby ji učili, jak přežít a postarat o sebe.
V roce 9 BYY potkala mistra Dmi-Ata, který ji začal učit užívat Sílu, ale který měl o tři roky později vizi a poslal ji pryč, aby ji ochránil před dramatickými událostmi, které předpověděl. Kawena odešla na druhou stranu kontinentu a vydržela tam až do doby krátce před bitvou o Yavin.
Pak měla vizi a Síla ji dovedla do Údolí Ilien, kde koncem první poloviny června roku 0 ABY potkala Wyrrgyho. Spřátelili se a ona poznala, že ho noc co noc sužuje duch jejího otce. Podařilo se jí ducha z Wyrrgyho vypudit a starala se o chlupáče. O několik dní později na Údolí Ilien zaútočil její bratr s nohsledy. Wyrrgy se Xor-Sawovi postavil, ale byl přemožen a málem zabit. Zachránila ho Kawena tím, že sama s bratrem svedla souboj. Duel vyhrála a bratra zahnala, ale o několik minut později na ně zaútočil běsnící duch Roxe, který v údolí rozpoutal smrtící bouři temné strany Síly.
Dívka a Wookie spojili své síly a pomocí světle strany ducha zahnali, načež se Wyrrgy skácel vyčerpáním na zem a upadl do kómatu. Několik málo přeživších klonů pomohlo Kaweně s Wyrrgym do White Fang a loď opustila planetu. Loď řídil D-9, ale při průletu mlhovinou byla stejně poškozena a skončila ve vedlejší sluneční soustavě. O několik dní později byli s křížkem po funuse zachráněni Chlouppkem a Kodym a přeloženi na Růžového sršně, White Fang byla během útoku cizí lodě zničena. Neznámé regiony opustila na palubě Chlupatého kaktusu, kde odvyprávěla svůj dlouhý životní příběh všem přítomným, ovšem skoro nikoho nezajímal.
Wyrrgy a Kawena byli následně vysazeni na základně kashyyyckého odboje v mlhovině Tyyyn, kde na ně měl dohlédnout Šošonský král. Kawena se tak musela naučit žít se spoustou Wookiů, protože dobrodruhové ji s sebou neměli nejmenší důvod vzít, ale naštěstí měla k ruce Empa, který jí tlumočil všechno to řvaní.
Její další osud není znám.