kashyyycká koka

„U Tutattise, všechno mě bolí a vůbec se necítím na žádnou divočinu, ale tohle by mělo pomoct.“
- Chlouppek spatřil kashyyyckou koku

Kashyyycká koka byla rostlina z Kashyyyku s veskrze nezajímavými listy, jejíž i několik metrů dlouhé kořeny však obsahovaly celou škálu o to zajímavějších stimulantů nervového systému. Užívala se syrová, kořen se jednoduše nakrájel na co nejmenší kousky, rozžvýkal a vysála se z něj šťáva; pevný odpad pak bylo možné vyplivnout. Drogou bylo relativně obtížné se předávkovat, ovšem některým se to přesto povedlo.

Historie

Rostlina a její účinky byly na Kashyyyku známy po celé generace a dala dokonce jméno i později objevenému rudodřevu koka, ze kterého se jinde v galaxii získával slabší ale levnější kokain. Proběhlo několik pokusů s jejím pěstováním mimo domovský svět, ale žádný z nich nebyl trvale udržitelný.
V posledních dekádách Republiky na její distribuci profitovali don Morrelo, který ji dovážel až na Taris, a Kennekuck, jejímž revírem byla Alaris Prime.
Před bitvou na mýtině u Kachirha roku 19 BBY se jí posilnili Demonbacca. Za vlády Impéria byla koka hlavní přísadou Kokafoly a kvůli jejímu sklízení a zpracování byla na Kashyyyku vybudována speciální rafinérie.
Několik kořenů se po bitvě o Yavin dostalo i na Jolly Jedie, kde se je Warfarrin pokoušel namnožit, ovšem s nepříliš dobrými výsledky.