Jon Ros Pajetta

„Neboj, nezabiju tě. Heh, vlastně, měla by ses bát víc. Jen tě ztluču do bezvědomí a až se probereš, budeš v řetězech a já z tebe vymrdám duši. A protože takhle prožiješ každičký den svého života až do chvíle, kdy budeš stará šereda, do které utíraj svá posraná péra už jen Gamorreani, budeš si přát, abych tě raději teď a tady zabil.“
- Jon Ros Pajetta na Jessicu Karnis

Jon Ros Pajetta byl k Síle citlivý člověk z Eriadu, nadaný chemik a vynálezce nové receptury smrtyček. Otevřeně pohrdal většinou obyvatel galaxie a byl schopný stratég, nicméně díky značné sexuální hyperaktivitě často krátkodobě ztrácel soustředění. Odíval se do černého, pleť měl nezdravě bílou a oči mu v pozdějším věku nehezky zežloutly. Byl slušný střelec a vlastnil i světelný meč s modrou čepelí, který uměl používat v boji, ale nikdy se mu nepodařilo si plně podmanit jeho krystal. Alkoholu neholdoval, občas si ale dopřál Martini.

Historie

Jon Ros se narodil v roce 43 BBY na Eriadu, do bohaté rodiny majitele chemičky. O jeho citlivosti k Síle se nikdy nikdo nedozvěděl, otec ho už odmala připravoval na převzetí rodinného podniku a Jon se tak naučil víc než jen základy chemie a ekonomie. Prošel si i základním vojenským výcvikem a kurzem přežití v divočině, jak bylo u lépe postavených rodin na Eriadu dobrým zvykem. Na moc spojenou s vedoucí funkcí se nesmírně těšil a intenzivně se zdokonaloval, aby ji uměl správně využít, ale už na základní škole mu soustředění velmi často rušily spolužačky. O panictví přišel ve čtrnácti letech a už v prvním ročníku střední školy byl znám tím, že se vyspal s každou spolužačkou, co ho aktivně neodehnala.
V roce 27 BBY začal při nočních pobytech v chemičce pociťovat cosi podivného a krátce po svých šestnáctých narozeninách narazil v jednom skladišti na beznohého Thomase Chadwicka, bývalého mistra Jedi, který propadl temnotě a po prohraném souboji se svým učedníkem byl považován za mrtvého. Chtěl ho promptně nahlásit ostraze, ale Thomas v něm vycítil schopnost ovládat Sílu, slíbil mu netušenou moc a zlákal ho na svou stranu. V následujících měsících ho učil rozvíjet jeho dar, pomohl mu s konstrukcí světelného meče, v němž použil ukradený drahokam z matčiny šperkovnice, a připravil plán, jak s pomocí produktů chemičky rozpoutají chaos galaktických rozměrů. Jon v něm sice viděl nejednu mouchu, ale zpočátku na ně nepoukazoval, učil se a přispíval k němu tím, že navrhl konkrétní podobu oněch produktů. Spíš než vidina vlády nad nějakým zapadlým sektorem mu motivací byla možnost pořídit si nepozorovaně pár holek závislých na jeho drogách, co by pro něj udělaly všechno na světě, nicméně trůn zněl samozřejmě taky fajn, rozhodně lépe než další studium na střední škole.
Roku 25 BBY byl ze školy za prohlubující se kázeňské problémy vyhozen, což mu vadilo výrazně méně než jeho rodičům. Na rozloučenou se svou drahou vzdělávací institucí během posledního dne své docházky znásilnil spolužačku a trestnímu stíhání se vyhnul jen díky tomu, že jeho otec její rodinu významně finančně odškodnil. Když pak za to doma Jona Rose vyplísnil, plivl mu výrostek do tváře a odešel za mistrem Chadwickem s tím, že chemička stejně není nic pro něj a má na víc. Otce tím rozhněval natolik, že ho nechal vydědit.
Stejný despekt si však Jon v následujících pár měsících vyvinul i vůči mistrovi a začal stále důrazněji poukazovat na nedostatky jeho plánu. V roce 24 BBY mu definitivně připadlo, že mistr Chadwick jeho návrhy absolutně nedoceňuje, ve spánku ho zabil a odcestoval z Eriadu na Nar Shaddaa, kde se díky svým znalostem chemie během chvíle zapojil do produkce drog pro černý trh a kde se s gustem ubránil pokusu o přepadení v temné uličce.1 Vybudoval si pověst excentrického a deviantního, nicméně geniálního chemika, stal se šéfem jedné z laboratoří a když pak oslovil svého šéfa, Hutta Somro, s velkolepým plánem na rozvrácení Republiky, dostal jeho plnou podporu. Díky jeho prostředkům zefektivnil výrobu smrtyček, znásobil objem vyrobených kusů a připravil si i zcela novou recepturu, která měla s mozky uživatelů dělat hotové psí kusy. Ze svého luxusního apartmánu pak s nadhledem plánoval, jak tuto speciální dávku začne rozvážet a zabije s ní nespočet obětí,2 a v mezičase si tam zval levnější prostitutky, z nichž některé už pak nikdy nikdo neviděl. Vydělané peníze plánoval později utratit za náklad otrokyň ze Sarininu a moc se na to těšil.
V den poslední zkoušky nové várky smrtyček v roce 23 BBY se mu ozval Somro,3 že se mu do paláce dostali dva Jediové a ať kouká naklusat. Jon dorazil zrovna ve chvíli, kdy Champbacca jeho chlebodárce zatýkal, a ze zálohy mistra i jeho učednici střelil blasterem do zad. Než si stihl užít s domněle mrtvou zrzkou, vyšlo najevo, že přežila, a došlo k souboji na světelné meče. Ten Jessica vyhrála, nakopla ho do slabin a po překotném zásahu Hutta dokonce zachránila svého mistra před Jonovým posledním zoufalým pokusem o pomstu tím, že po něm hodila svůj meč a pak neřáda střelila do hlavy jeho vlastním blasterem.
Vyšetřování odhalilo jeho původ a tělo tak putovalo zpátky na Eriadu, nicméně odpuštění se nedočkalo a otec ho nechal bez pohřbu hodit do kontejneru na nebezpečný odpad. Jeho meč putoval do sbírek Chrámu.