Fosh Linn

„Uteč, ty pitomče, a vzpomeň si na mě někdy!“
- Fosh, poslední slova k Simbaccovi1

Fosh Linn byla v Síle nadaná Nautolanka z Glee Anselmu, studentka enklávy na Miu Leptonis IV a přeživší rozkazu 66.

Jméno: Fosh Linn
Rasa: Nautolan
Datum narození: 34 BBY
Planeta narození: Glee Anselm
Barva očí: černá
Barva meče: zelená
Frakce: Duhoví rytíři, později organizace Hutta Borvo
Mistr: Joya Brannigan

Vzhled

Malá a trochu nezvykle bledá Nautolanka se vším, co k tomu patří. Chapadla, zelená pleť, obrovská černá kukadla a permanentní úsměv v ceně. Pobyt v akademii temných akolytů se na ní podepsal zejména ve stylu oblékání, kde upřednostňovala tmavé barvy a cokoliv s kapucí, ale po svém osvobození se vrátila zpátky k barevnějším věcem.

Povaha

Přes traumatické mládí celkem optimistická sangvinička, která ráda zkoumala svět kolem a učila se nové věci, jen měla trochu odpor ke čtení. Strašně ráda poslouchala galaktickou muziku a užívala si umění obecně, což byl důvod, proč se po osvobození nechtěla přidat k Řádu ani vrátit domů. Milovala vodu a všechno s ní spojené. Plavání, rybaření, potápění, lodě, házení žabek a vodní biologii. Zvířata měla ráda obecně, s výjimkou pavouků a čehokoliv, co v její přítomnosti opečovával Simbacca.2 Byla vegetariánka a alkohol pila jen při slavnostních příležitostech a přípitcích. Ráda koukala na filmy, včetně těch Teezových, poslouchala soundtracky a procházela se po džungli. Během puberty se z ní stala tichá romantická duše s mírně xenofilními sklony.

Rodina

Její rodiče byli nezajímaví zaměstnanci plážového letoviska pro turisty.
Měla sestry Tish, Shao a další čtyři, všechny starší.

Důležité vztahy

Dovednosti

Jako každý Nautolan uměla skvěle plavat. Měla talent na léčení, ať už pomocí Síly nebo bylinek, ale protože zároveň docela ráda dělala jiné věci, kariéru dedikovaného léčitele nikdy nezvažovala. Ovládala taky Morichro, techniku Silou vyvolaného zpomalení životních funkcí u sebe či jiných. Sama tak zvládala vydržet dlouhou dobu v jakémsi transu bez jídla, vody a s minimem vzduchu, a dokázala takto ovlivnit i bytosti jiné, ovšem hrozilo nebezpečí, že už je nedokáže probudit. Nikdy se pořádně nenaučila mateřský jazyk a spoléhala na basic, ale rozuměla shyriiwooku a později také selkathštině.
Snažila se nemít žádné velké slabiny a být ve všem alespoň trochu dobrá, což jí poněkud překazil rozkaz 66 a nutnost specializovat se na přežití mimo civilizaci. Věděla toho hodně o umění, zejména o hudbě.

Životopis

Před rozkazem 66

Narodila se na Glee Anselmu do rodiny k dalším šesti dcerám, ač si otec již sedm let přál syna. Krátce po bitvě o Naboo začala její o šest let starší sestra Tish vykazovat známky citlivosti na Sílu, čehož si bohužel nestihl všimnout náhodný kolemjdoucí Jedi, protože se na planetě dřív stavila Rhek Tei, temná akolytka hraběte Dooku. Ačkoliv rodiče proti vydání Tish hlasitě protestovali, nebylo jim to nic platné, Rhek je oba zabila a následně s sebou vzala i Nautolanku menší, uřvanější, protože měla také značný potenciál.
Fosh se tak jako dvouleté mimino dostala do zařízení na Limpi, kde z ní měl být vycvičen obojživelný temný agent rodícího se hnutí separatistů. Pro nízký věk si jí však málokdo všímal a zejména sestrou byla vnímána jako přítěž, o kterou je třeba se starat, takže jediný užší kontakt navázala se stejně starým Velem a vzorem se jí stala starší Sagwen Aisling. Aby nedala ostatním učedníkům záminku ji zmlátit, moc nemluvila, držela se stranou a učila se jazyky, zejména shyriwook.
Stěhování na Miu Leptonis IV v roce 29 BBY uvítala s nadšením, protože jí to tam víc připomínala domov, ale útroby jeskyně stejně moc opouštět nesměla. Konečně však byla dostatečně stará na zajímavější výcvik, začala se rychle učit, nestěžovala si a v sedmi letech si postavila svůj světelný meč. Sev'rance Tann ji pak nutila rozvíjet její dar a cvičit zpomalování životních funkcí na zajatcích, což dělala jen s odporem, pro který se jí ambicióznější starší sestra rychle zřekla. S ostatními studenty nadále komunikovala jen v případě krajní nouze, ačkoliv se našlo pár takových, kterých se vyloženě nebála. Od roku 25 BBY patřila do úzkého kruhu učedníků, které se Nina Michaelis snažila uchránit před vlivem temné strany.
Když byla jejich temná akademie krátce po začátku války klonů infiltrována dvěma mistry Jedi, madam Tann s ní při plánování obranných opatření vůbec nepočítala a převelela ji do kuchyně, aby ostatním aspoň něco uvařila. Fosh úkol splnila s nadšením, neboť nezahrnoval užití temné strany, nicméně pak vyčerpáním usnula ve skladu ryb, nedostala se k ní ani šuškanda vychovatelky o plánovaném útěku a ona se probudila pověšená za límec na háku. Netušila, co se stalo, ale tou dobou už bylo po všem, takže když vyběhla ven ve stopách Niny a jejích lidí, zjistila, že před ní konečně leží normální budoucnost. Bez velkého váhání se rozhodla přidat k tomu neomalenému chlupatci, co ji prve pověsil mezi mrtvé ryby, aby ji nemusel zabíjet, a ochotně pomohla s ošetřením těch, co to potřebovali.
Už při zahajovacím večírku pochopila, že neudělala chybu, a v následujících měsících a letech se toho hodně naučila. Krátce po zahájení provozu enklávy dostala nového spolubydlícího, Simbaccu, který ji hned při první příležitosti zaujal svými stravovacími návyky.3 Později si ho ale oblíbila a dokonce se snažila posunout jejich kamarádství na další úroveň, ale navzdory výšce byl moc mladý na to, aby její nesmělé pokusy chápal, a moc natvrdlý, takže z toho nic nebylo a jen spolu sem tam pozorovali zvířata nebo koukali na filmy.
Za učednici si ji záhy osobně vybrala Joya Brannigan a společně toho docela dost zažily, například hned na své první misi, kdy na Azoamu pomáhala v odvracení invaze Obchodní federace a byla u toho, když skupina zrekvírovala Šerifa. O rok později se společně podívaly také na Nar Shaddaa, kde hledaly pohřešovaného Chlouppka4 a zřítily se s ukradenou lodí do Rudého sektoru.5 Jinak ale mokrý měsíček opouštěla spíš výjimečně a věnovala se hlavně průzkumu jezer v okolí, přičemž největší výjimkou byl výlet na Ilum, kam doprovázela Simbaccu. Ačkoliv se snažila přiučit nějakým zdravotnickým fíglům, Lempix pro ni byl velkou záhadou a moc ho nechápala, takže byla odkázaná na samostudium. Díky intenzivnímu potápění později našla na dně akademického jezera prastarou kolonii Selkathů, navázala kontakt s její ochránkyní a sehrála důležitou roli při vyjednávání pozdějších obchodních vztahů.
Když se pak její mistrová dala dohromady s Jessicou, mistryní Simbaccy, tak trochu doufala, že je to dobré znamení, ale ve výsledku to vůbec nic neznamenalo a nejlepšího výsledku dosáhla, když Simbaccovi na velmistrovu radu upekla dort podle pohádkové kuchařky. Do Akademické knihy hříchů nijak zásadně nepřispívala a při plánování hromadných lumpáren byla spíš zdrženlivější a skeptičtější,6 ale sem tam přednášela, buď o vodních tvorech nebo o muzice.
Ve zdraví přečkala celou válku klonů, Simbaccovy chovatelské pokusy,7 jeho lekce plavání8 i několikeré pokusy Vojty a Peela o její zapojení do soutěže o titul miss mokré tričko a byla přesvědčená o tom, že lépe se ani mít nemůže.
Účastnila se i výsadku na Kashyyyk v posledních hodinách války klonů, kde nejprve přes ranhojičův dům vpadla do Simbaccovy rodné vísky a pomohla s jejím vyčištěním od otrokářů, později se v Chacharově káře odebrala na mýtinu nedaleko Kachirha. Před nájezdem na odpalovače pyrogelových hlavic pomohla se stavbou trebuchetu a v následné bitvě byly s mistrovou nasazeny jako jeden z likvidačních týmů. Rozkaz 66 díky tomu přežila, protože byla daleko od klonů a navíc ji neměli v záznamech. Během následujících hodin následovala skupinu do dílny u Tyrvrarru a po nájezdu na raketoplán týmu Tango-12 se dostala zpátky na Jolly Jedie. Tam pomohla zachránit život mistra Denyzze, jenž byl v žalostném stavu zachráněn z Agleru.

Občanská válka

Do ukončení provozu akademie se Fosh zabavila stejně jako ostatní a i když při čtení zpráv o potlačování svobody projevu skřípala zuby, chápala, že nejlépe může k nápravě všech těch křivd přispět tím, že Impérium prostě přečká. Nadále studovala umění a nejrůznější díla, u nichž hrozilo, že je ti barbaři z ideologických důvodů zničí, a v roce 17 BBY pojmenovala M'Keshe.
Během krize koncem roku 15 BBY se snažila být oporou Simbaccovi, jenž přišel o mistryni, a pomáhala Joyce s ukrytím holocronů v jezeře. Když se pak během evakuace jednotliví akademikové rozlétali do všech koutů galaxie, zamířila se Simbaccou na palubě Jolly Jedie k Naboo, kde ho během poryvu slunečních větrů schovali v bažině na Rori. Vypustili tam Diviše, Ludvíka, Sašu i další zalaacy a následně spolu pořád jenom jako kamarádi prozkoumali prales v okolí a oslavili spolu Vánoce.9 V roce 13 BBY se podívali i na Naboo, kde navštívili Brány zítřka a kde na ně taky při návštěvě Theedu konečně přišla Inkvizice, konkrétně sekce z Lictoru Limbus.
Začátkem roku 12 BBY, po několika marných pokusech o dopadení, je po překonání plání10 a bažin zahnali až do hor, kde dvojice uprchlíků našla rozstřílenou základnu Hutta Borvo a v ní několik funkčních N-1, v nichž se pokusili o útěk. Oba však byli sestřeleni a Fosh následně zajata, domnívajíc se, že její druh je po smrti. Protože začalo být zjevné, že temné straně díky vzpomínkám na sestru jen tak nepropadne11 a spíš zemře v tichosti žalem, rozhodl inkvizitor Mabiro o její okamžité popravě, aby z toho alespoň propaganda něco měla.
Před jistou smrtí ji zachránili lidé výše zmíněného Hutta, který z kamerových záznamů v základně pochopil, že by se mu mohla hodit, a poslal po její stopě Kervala, svého nejlepšího stopaře. Skupina lovců ji zachránila během přepravy, následně zinscenovali její smrt a ona pro něj pak na oplátku chvíli pracovala taky, vesměs jako léčitelka a odbornice na obskurní umělecká díla. Ve chvílích volna se ukládala do hibernačního spánku, aby náhodou inkvizitoři nevyčmuchali její auru, a díky tomu ji za mrtvou považovala i Cae Vitthar, která se ji snažila sledovat pomocí své schopnosti.
Až kolem roku 8 BBY si Fosh začala častěji vybírat dovolené a létat po vodních planetách včetně Manaanu, kde pomáhala civilistům a trochu si vyhazovala z kopýtka, samozřejmě v utajení. Na Naboo se však vracela i nadále, stejně tak se jí nadále stýskalo po Simbaccovi, který nebyl zdaleka tak mrtvý, jak si myslela, a dokonce jí v zahradách na Jolly Jediovi udržoval symbolický hrobeček. Zarputile odmítala navázat jakýkoliv nový vztah a po pár špatných zkušenostech s neslušnými návrhy se rozhodla pro doživotní celibát.12

Potenciália

Pokud se někdy dozví, že Simbacca přežil, bude mít určitě velkou radost, nicméně protože se stihl oženit s Merumeccu, nikdy ho znovu nekontaktuje. Místo toho si na Naboo postaví domeček ze škeblí, bude tam žít sama se sedmnácti kočkami a bude šéfovat malé jednotce zlodějů umění, což by ji někdy v budoucnu teoreticky mohlo poslat do cesty její bývalé mistrové.

Expandované universum

V původním kánonu zemřela krátce poté, co se se Simbaccou na Naboo rozdělili, aby inkvizici ztížili stopování.

d20

Jedi Consular 6 / Scout 2 / Noble 1
Heal Another +11, Empathy +10, Treat Injury +10, Swim +10, Move Object +10, Gather Information +10, Knowledge (streetwise) +10
Athletic, Compassion, Weapon Finesse: Lightsaber, Low Profile, Sharp-Eyed, Influence