Filoména

Filoména byl střední transport řady YZ-775 přidělený agentce Wilhelmině Lenico. Byl dlouhý 52 metrů a optimálně ho měla obsluhovat osmičlenná posádka, ale dal se relativně pohodlně pilotovat i jedním člověkem. Jako kopilot a navigátor na něm sloužil K-1PZ, jeho interiér byl uzpůsoben dlouhým pozorovacím misím a na svou velikost byl dle názoru některých odborníků od CEC až příliš ozbrojený.

Historie

Šlo o jednu z prvních lodí své třídy, montovnu na Corellii opustila už v roce 14 BBY, a během zkušebního letu ji ukradl Mowty Cooper, který se podílel na jejím vývoji. Po chvíli se však začal nudit, loď zase vrátil a šel si po svém.
Filoménu pak i s několika sesterskými loděmi odkoupila ISB a v roce 10 BBY ji jako služební loď dostala agentka Lenico. Z Kuatu se v následujících letech podívala na spoustu světů v okolí a majitelka z pohodlí její paluby odhalila celou řadu bezpečnostních pochybení či přímo sabotáží. Přímému boji se úspěšně vyhýbala, většinou loď posadila na nějakém nenápadném místě a pohodlně sbírala data.
V říjnu roku 0 ABY se na ní agentka Lenico přesunula na ISD Brünnhilde, s jejíž posádkou vyšetřovala okolnosti zničení Citadely. Zpátky na Kuat se však ani po skončení vyšetřování nevrátila, neboť Mína během cest s kapitánem Richterem přijala za svou ideu operace Valkýra a po jejím vyzrazení v dubnu roku 1 ABY se i s lodí a dalšími konspirátory musela uchýlit do relativního bezpečí Neznámých regionů. Cesta však neprobíhala podle kapitánových představ, a tak Mína na Filoméně koncem června vyrazila zpátky do civilizace, najít druhou půlku mapy na Valhallu.
Loď proletěla nebezpečnou částí Neznámých regionů, začátkem července vstoupila do známého prostoru v sektoru Trilon a pilotka ji po důkladných úpravách deníku navedla na planetu Tango Urilla, odkud kontaktovala Křupkový odboj. Během následné operace byla povstalci na oko zajata, Filoména byla spojena s Cocotte Minute a planetu opustila, načež s krátkou zastávkou na Takodaně, kde Banana Brannigan prohlédla vnější trup kvůli štěnicím, pokračovala do Nirgorova pásu, kde byla na nějaký čas umístěna do karantény na Kompostárně.