fernet

Fernet byl druh bylinného likéru z chemičky Gharg'atulo'th. Jeho výroba spočívala v maceraci jedenácti druhů bylin ze Skako Minor v alkoholu s příměsí pentakarbonylu železa, přičemž díky poslední zmíněné látce byl vysoce toxický pro ledviny všech rychleji regenerujících ras. Otrava se projevovala celkovou podrážděností, častějším močením a následně nevratným kolapsem ledvin, přičemž jedinou obranou bylo včasně podané a správně namíchané Wookiee-wango.

Historie

Od svého uvedení na trh v roce 3361 BBY byl fernet relativně oblíbenou značkou všech Skakoanů, do všeobecného galaktického povědomí ale nevešel a zůstával obskurní zálibou jedné rasy. I díky tomu nebyly dlouho známy negativní účinky na zdraví jiných tvorů a předpokládalo se, že je pouze stejně nepoživatelný jako všechny ostatní výrobky chemičky. Případy otrav nebyly četné ani později, a to zejména díky náležitému označení lahví symbolem lebky.
V roce 39 BBY byl fernetem, který mu v na večírku na Nal Hutta nabídl k ochutnání Ugbozz, otráven Arrtharuk. Po roce 28 BBY se díky tomu značně zlepšilo wookijské povědomí o této látce, ale don Morrelo si přesto koupil pár lahví v marné naději, že ještě stihne otrávit pár konkurentů.
Roku 19 BBY se fernetem málem otrávili Champbacca a Demonbacca, kteří našli jednu z Morrelových lahví v jeho Silver Fletcheru a jejím obsahem se odměnili za zvládnutou misi na palubě Agleru. Naštěstí si druhý jmenovaný uvědomil, co se stalo, zachovali chladnou hlavu a povedlo se jim včas namíchat protilátku.
Po převratu přestal být fernet vyráběn, protože celou chemičku znárodnilo Impérium.