Derk Yall

Derk Yall byl k Síle citlivý člověk z Nar Shaddaa, padawan mistra Foxe. Měl hnědé vlasy a oči a ani v pozdějším věku se nezbavil mírné nadváhy z dětství, ale navzdory drobným charakterovým vadám to byl milý společník a trpělivý učedník.

Historie

Derk se narodil roku 40 BBY na Nar Shaddaa, a to do dobře situované rodiny, která měla byt v mrakodrapu ve vyšších patrech Vertical City. Jeho otec byl obchodní cestující společnosti Spice Girls Group a matka původně otcův půlroční bonus k platu. Měl starší sestru.
Už roku 38 BBY se u Derka projevila citlivost k Síle, což si rodiče nenechali pro sebe a pro malého chlapce si přišel jeden z Jediů, který jej následně vzal do Chrámu na Coruscant. Jediné, co mu po rodině zbylo, byl stříbrný přívěsek, který mu darovala jeho sestra. Derk sice nebyl žádný zázračný talent a postup studiem mu trval déle, protože si to musel oddřít, ale právě jeho nezlomná horlivost a vytrvalost mu byla ke cti. Roku 34 BBY se svými spolužáky a mistrem Yodou vyrazil na Ilum, kde získal krystal do svého modrého světelného meče, s nímž mohl pokračovat ve výcviku. O dva roky později se mu podařilo zaujmout mistra Foxe, který věřil, že bude mít s pomalejším učedníkem potřebnou trpělivost. Derk tak získal přísného, ale ale spravedlivého mistra a byl šťastný, ale litoval jedné věci: že ho Fox z důvodů, které mu nikdy nesdělil, jedinkrát nevzal mimo zdi Chrámu. Nic navíc nenasvědčovalo tomu, že by se to někdy mělo změnit. Když už se přehoupl rok 22 BBY a Derk se stále nepodíval mimo Chrám, začal se potají potloukat po ulicích Coruscantu a v Diagonálním řezu se naučil hrát v kostky. Tato hra ho pohltila a on jí propadl, což mělo nemilé důsledky v tom, že se zadlužil nesprávným lidem.
Pár dní před začátkem klonových válek se seznámil s rytířkou Karnis a marně se snažil sehnat peníze na proplacení dluhu, který za své hazardní hry dlužil. Gun'di s bandou mu pro výstrahu pálkou rozmlátili půjčený řádový R-speeder, sebrali mu amulet a pokusili se ho přimět, aby z chrámového archivu propašoval něco cenného, čímž by dluh splatil. Derk pořádně netušil, jak z toho ven, bál se svěřit mistrovi a v chrámové dílně celou noc opravoval speeder. Náhodou ho tam našla Jessica, která se mu s opravou pokusila pomoci a které při tom řekl o svém problému s Gun’dim, i když vynechal pasáž, že mu dluží peníze, protože se za svou hloupost styděl. S opravou skončil až nad ránem, takže zaspal na výcvik, což mu dal mistr Fox pořádně slíznout. Dost ho pak překvapilo, když si ho odpoledne odchytila Jessica, vysvětlila mu, že to s Gun’dim vyřídila, vrátila mu amulet a následně ho přesvědčila, aby o svém problému řekl mistrovi. Ten z toho neudělal aféru a s pochopením a empatií Derkovi slíbil, že pokud bude mít kdykoliv nějaký další problém, tak on se mu s ním pokusí vždy pomoci. Dokonce mu slíbil, že druhý den spolu sednou na Rychlý dráp a vyrazí mimo Coruscant, což Derkovi vyrazilo dech a nemohl se již dočkat.
Naneštěstí druhý den došlo k bitvě na Geonosis, kam Fox odletěl bez něj. Derk zůstal v Chrámu, sledoval, jak se Chrám vylidňuje, a nedočkavě s ostatními padawany a učni čekal, co bude dál.
Jessica i mistr Fox se vrátili v kritickém stavu, Derk je oba chodil navštěvovat na ošetřovnu a přemýšlel, zda by to dopadlo jinak, kdyby ho mistr vzal s sebou. Mistr se zotavil brzy a hodlal dostát svému slibu a vzít Derka ven. Před odletem se Derk ještě zastavil za Jess a nechal jí vzkaz se svým přívěskem, který ji měl chránit. S Foxem pak vyrazil na rutinní průzkumnou misi na Palanhi, kde měli prověřit mizející obchodní lodě. Nad planetou byla jejich stíhačka sestřelena a Derk se dostal do rukou mistrova úhlavního nepřítele Zira Sulla. Zir se jej snažil mučením přetáhnout k temné straně Síly a udělat z něj svého učedníka, se kterým by se pomstil Foxovi, ale Derk v sobě dokázal najít dost odvahy a síly, aby v sobě narůstající temnotu porazil. Když mu pak na pomoc přispěchal jeho mistr, Zir ho smrtelně zranil, aby ublížil Foxovi. Mezi rivaly pak došlo k souboji, který Dave vyhrál, ale přišel moc pozdě a Derk mu zemřel v náručí.
Pohřeb proběhl v Chrámu a byla na něm kromě mistra a jeho bratra, Tyrkuse, Kiry a Rimbola i Jessica.