Channakya

[„A tohle si dobře zapamatujte, to musíte vědět, i kdybych vás probudila o půlnoci!“]
- Channakya před nastoupenou třídou1

Channakya byla Wookiee z Kashyyyku, učitelka na základní škole. Byla strašně chytrá a nejednou zastupovala vesnici v matematické olympiádě, ale taky tak pozoruhodně nepohledná, že to mnohé až zaráželo.

Historie

Narodila se roku 311 BBY v Karrambaculleku a už jako malá se chovala trochu přestárle. Neměla nicméně nejmenší problém získat místo ve folklorním souboru Hadař a splnit pedagogické minimum, takže už roku 200 BBY převzala po své předchůdkyni celou základní školu. Od té doby učila základy všeho všechna mláďata ve vesnici bez výjimky, takže mezi její žáky patřili i Kaprichozza, Keffka, poručík Hammachick, Lopatta, pozdější dědic trůnu Simbacca i mnozí další. Byla to náročná práce a většinu času na ni byla sama, což ji nezřídka extrémně frustrovalo.2 Až v posledních pár dekádách před pádem Republiky dostala pomoc v podobě bývalé studentky, náčelníkovy dcery Erris.
O Vánocích roku 38 BBY strávila noc se členem potulného divadelního sboru, následkem čehož otěhotněla,3 což spoustu vesničanů strašně zmátlo. O necelý rok později se jí narodil syn Baloo, jehož učila i přiměla stát se členem Hadaře. Kromě výchovy syna i dalších dětí ji pak značně zaměstnávaly také pokusy umravnit vesnického ničemu Frayyra, v roce 29 BBY byla jediná, kdo místním zkoušel rozmlouvat házení oštěpů po zdrhajícím cizákovi a jeho učednici.
Válku klonů přečkala ve vesnici, aniž by se o dění venku jakkoliv zajímala. V roce 5 BBY byla lapena otrokáři, odvedena do Tábora 52, vybavena inhibičním čipem a během několika málo měsíců upracována k smrti při okopávání kashyyyckého chmele.