Cas Mell

„Změnil jsi se.“
„Je válka, každý se musí přizpůsobit.“
- Valla a Cas, po masakru v baru

Cas Mell byl rytíř Jedi z Alderaanu, specialista na coruscantský organizovaný zločin a milenec hraběnky de Royarc. Zatímco zpočátku býval idealistou a odmítal řešit konflikt pomocí zbraní, válka klonů ho změnila a on chtěl odejít z Řádu, což se mu málem povedlo.

Historie

Narodil se roku 55 BBY do zámožné rodiny, ale luxus si dlouho užívat nemohl. V raném věku u něj byl objeven potenciál v Síle a malý Cas putoval do Chrámu Jediů. V roce 48 BBY navštívil Ilum, kde si našel krystal do svého světelného meče s modrou čepelí, a o tři roky později se jeho mistryní stala Ori-La-Hara. Pod jejím vedením se pohyboval především po hlavní planetě Republiky, a to včetně hospůdky U Kancléřky Saresh, a roku 28 BBY složil rytířské zkoušky. Jeho mistryně pak odešla do důchodu, ale nadále se občas vídali, protože k ní sem tam zašel na koblihy.
V roce 25 BBY se na večírku podezřelé bohaté omladiny potkal s Vallou, která byla sice vdaná, ale stejně ho okouzlila a stali se milenci. V následujících týdnech jí pomáhal rozvíjet její vlastní nadání pro manipulaci se Silou, pak se jejich cesty rozešly a potkali se až náhodou v prvním měsíci války klonů, kdy se ona připletla k jeho zákroku proti bandě pašeráků a distributorů drog.
Tam zjistili, že si v uplynulých letech tuze chyběli, a dohodli se, že společně zmizí, ale Cas se měl ještě účastnit jedné mise na Taanab, kde jemu známá organizace Bhushovo kopí držela několik členů pomocného sboru jako rukojmí. Při vyjednávání podmínek jejich propuštění s vůdcem skupiny byli on a mistr Denyzz zdrogováni neznámou látkou v nabídnutém čaji, a ačkoliv se snažil ji neutralizovat, nepovedlo se mu to a byl zastřelen jedním z pirátů.
Jeho smrt cítila jak Valla, která na okamžik propadla temné straně, tak Woallc, který si pak jeho smrt ještě dlouho dával za vinu.