Brruntaal

[„Byla jako Brruntaal. Okolí hezký, ale hrozná díra.“]
- neznámý šovinista o své krátkodobé známosti

Brruntaal bylo drsné město na Kashyyyku. Nacházelo se na jihozápadě kontinentu, daleko od jakékoliv civilizace, a obklopoval ho hustý porost třímetrového vřesu. Motorem tamní ekonomiky byla po staletí těžba bahna, které však ke konci období vlády Republiky začalo docházet a do celé oblasti tak přišla velká bída. Ačkoliv zlé jazyky rády tvrdily, že Brruntaalci se neradi baví, nic nemohlo být dále od pravdy – v Brruntaale se některé rázovité kratochvíle dokonce zrodily, například legendární běžecký závod Silážní střela nebo lov březích laňomutů. Ve městě sídlil sportovní klub Žábomuti, který se kromě obou zmíněných sportů věnoval také kashyyyckému fotbalu a vaření lokálního piva Zubatá žába. Platilo se tam žabomutími kůžemi a chřipka tam nebyla považována za nemoc, ale za změkčilost.
Nejbližšími městy byly Lurkooro na severu a Kachirho na západě, přičemž cesta do každého z nich trvala něco mezi šesti a dvaatřiceti dny, podle toho, jak silné bylo zrovna období dešťů a jestli zrovna migrovali žábomuti.

Historie

Město bylo založeno skupinou Šošónů, které kolem roku 5100 BBY při sběru vřesu na košťata překvapil náhlý monzun a oni se nestihli vrátit zpátky na stromy. Místo toho přečkali nepřízeň počasí v provizorních hliněných chýších a později, když si uvědomili vynikající fyzikální vlastnosti tamního bahna, už zůstali a bahno vyváželi do všech měst na planetě. Život v Brruntaale byl už od samého začátku těžký, ale protože osadníci byli bodří chlapi, buď to zvládli a vydrželi, nebo to nezvládli a umřeli. Situace se ještě zhoršila poté, co tam došlo k velké ekologické katastrofě, kdy místní vyhubili gerraky v naději, že se jim pak bude žít lépe. Poslední prasovlk na Brruntaalsku byl zabit v roce 2008 BBY, lovcem byl čtyřletý syn svobodné pradleny a učinil tak cepem. Ačkoliv se domácí těšili na lepší život bez predátorů, nerovnováha v ekosystému způsobila rychlé přemnožení žábomutů, s nímž se nikdy nevyrovnali. Nejšťastnější období zažil Brruntaal v roce 1964 BBY, kdy tamní šaman experimentálně přidával šamanovy slzy do městské studny, ovšem pak pokus pro všeobecnou divnost přerušil a svého snažení litoval.1 V roce 365 BBY tam vznikla unikátní varianta vindaloo.
Další těžba bahna urychlovala půdní erozi a město se díky tomu stalo tak ikonicky ohyzdným, že s ním mohlo soupeřit snad jenom mnohem mladší Brrrno, nicméně místní přesto neměli radost, když začalo docházet, protože to znamenalo prudký pokles již tak dost mizerné životní úrovně. Ještě víc se ale zvýšila houževnatost obyvatel a ti, co se rozhodli odejít na kolonie, byli cenění pro své neutuchající pracovní nasazení.
V posledních letech před nástupem Impéria byl s podporou Republiky vrácen zdevastované krajině její původní ráz, ale s příletem otrokářů zase všechno rychle vzalo za své. Kolem bitvy o Yavin už v zaplavených těžebních jamách přežívalo jen posledních pár chlupáčů, kterým se navzdory malému počtu ještě stále dařilo odrážet časté nájezdy krvežíznivých žábomutů.

Rodáci