Bosphor

Bosphor byl republikový křižník třídy Venator.

Historie

Loď opustila doky na Allanteenu 6 v prvním roce války klonů a okamžitě byla přidělena k 17. obranné flotile, s níž bránila republikové planety podél Hydianské trasy. Křižník si za dobu aktivní služby prošel několika menšími bitvami, v nichž přišel k menším až středním dírám v trupu, ale vždy šel relativně snadno opravit.
V posledních dnech války klonů byla flotila povolána jako záloha ke Coruscantu, kde zuřila obrovská bitva, nicméně Bosphor a Dardanella byly po cestě vytrženy z hyperprostoru gravitačním stínem planety, která nebyla zanesena v galaktických mapách, a odděleny od zbytku svazu. Na planetě se navíc nacházela separatistická základna vyzbrojená prototypy iontových kanónů, které lodě okamžitě zaměřily a po chvíli sestřelily. Neovladatelné křižníky se zřítily na povrch planety a svým pádem sice základnu zničily, ale potýkaly se s rozsáhlým poškozením a množstvím raněných, které kapitán rozhodl uložit do stáze.
V následujících dnech se omezená posádka s využitím šrotu ze základny pustila do oprav kritických systémů a povedlo se jí zprovoznit i přijímač, takže se k nim donesl i rozkaz 66. Neměli ale jak odpovědět, jejich vyhlídky nebyly nejlepší a zprávy z vnější galaxie byly stále černější, a tak kapitán rozhodl, že se o aktivní kontaktování nového Impéria ani pokoušet nebudou. Nařídil také vyoperovat posádce kontrolní čipy a postupně se za planetě usazovat.
Svobodným klonům se relativně dařilo, dokonce se jim pak povedlo i opravit lodě natolik, že byly schopné v případě nutnosti odletět. Nadále se ale nehlásily nadřízeným a pomalu probouzely a léčily zbytek posádky, která dosud zůstávala v hibernaci.
27. 2. 4 BBY na planetu narazily další dvě lodě, Růžový sršeň a Bílý tesák. Klony jejich posádkám pomohly s opravami a když pak přišly zlé zprávy z Atalay, nedalo Wyrrgymu, Chlouppkovi a Kodymu mnoho práce vyhecovat v nich chuť si znovu pořádně zabojovat. 28. 2. 4 BBY tak oba křižníky znovu odstartovaly a zamířily do Neznámých regionů, kde s asistencí Bílého tesáku proletěly mlhovinou a zapojily se do bitvy o Atalay. Bosphor se tam téměř okamžitě stal cílem soustředěné palby Playboye a Black Messa a těžce poškozený začal klesat k zemi, nicméně se mu s vypětím všech sil a podporou Dardanelly i obránců povedlo vzít oba nepřátelské křižníky s sebou.
Když bylo po bitvě, Dardanella přistála hned vedle a z přeživších členů posádky se stali kolonisté, kteří obě lodě přestavěli v menší město, v němž byli vítáni i původní obyvatelé planety. Ačkoliv vztahy mezi cizinci a domorodci postupem času ochladly, z prvotního nadšení vzniklo několik smíšených rodin a v následujících letech se narodilo mnoho potomků klonových vojáků a místních žen, jimž Bosphor sloužil jako domov.
Koncem července roku 0 ABY bylo město napadeno Xor-Sawovými loajalisty a klony se sice držely obstojně, ale následně jich velkou část smetla Roxova vlna temné smrti, která významně poškodila i křižník. Pouhých šest stovek přeživších zůstalo zavaleno v podzemních částech města a ven jim pomohli až Chlouppek a Kody, kteří se na planetu vrátili 10. 8. 0 ABY. Dvě stovky přeživších se pak na Chlupatém kaktusu vydaly na Pevnost Boyarr, zbytek chtěl zůstat, ač to bylo nemoudré a neexistovala šance, že se jim město podaří obnovit.