Bertow

„R-r-r-roar!“
- Bertow

Bertow byl Wookiee z Kashyyyku, syn mafiánského bosse Salayrra. Měl světle hnědou srst, měřil jen něco přes metr sedmdesát a charakteristicky koktal, takže nepůsobil zrovna autoritativně a mnozí si z něj utahovali. Byl to ale vyhlášený expert na opravu, údržbu a také odcizování vznášedel. Po smrti svého otce se oženil s Merrtou a i když ho občas trochu děsila1, měl s ní dceru Lurparru.

Historie

Před rozkazem 66

Narodil se v roce 79 BBY ve Rwookrrorro a už brzy bylo zjevné, že otcův post dona tamní mafie nejspíš nikdy nezdědí. Byl totiž výrazně slabší než jeho vrstevníci, neměl ani polovinu jeho charisma a mnohem radši než zbraně měl nejrůznější vozítka, v nichž se vrtal od rána do večera. Donovi to nicméně příliš nevadilo, svého syna podporoval a byl smířený s tím, že se jeho nástupcem prostě stane někdo jiný.
Když jeho otci kolem roku 40 BBY vyhlásil válku konkurenční mafián Morrelo z Kepitenochanu, Bertow neměl mnoho možností, jak přispět k vítězství své strany. Opravoval tedy alespoň vznášedla, sem tam poradil některému z mužů svého otce, jak ukrást ten či onen typ z garáže těch mizerů, a snažil se především moc neukazovat na veřejnosti, aby ho nemohli chytit a použít při vydírání.
Krátce po vyhlášení rozkazu 66, kterého si prakticky nevšiml, se měl účastnit pokusu o ukradení Morrelova osobního vznášedla, ale předběhli je dva přespolní Wookiové.

Občanská válka

Ačkoliv válka klonů skončila a Kashyyyk zažíval vlnu zotročování, válka mafií ještě nějaký čas pokračovala a Bertowa to přestávalo bavit. Krize přišla hlavně ve chvíli, kdy se Morrelovi konečně podařilo nechat jeho otce zabít, ale ačkoliv to znamenalo, že bude muset odejít někam do exilu, Bertow to nakonec vlastně docela vyhrál - na pohřbu totiž padl do oka Merrtě, Morrelově dceři, a to tak mocně, že spolu ještě téhož roku uprchli do lesů kolem toho, co zbylo z Kepitenochanu.
Doufali, že je z planety dokáže dostat kashyyycký odboj, a dokonce se jim roku 11 BBY narodila dcera, ale Bertow byl po pár letech chycen a putoval do Tábora 52, kde během dvou měsíců zemřel vyčerpáním.