Bertow

„R-r-r-roar!“
- Bertow

Bertow byl Wookiee z Kashyyyku, syn mafiánského bosse Salayrra. Měl světle hnědou srst, měřil jen něco přes metr sedmdesát a charakteristicky koktal, takže nepůsobil zrovna autoritativně a mnozí si z něj utahovali. Byl to ale vyhlášený expert na opravu, údržbu a také odcizování vznášedel. Po smrti svého otce se oženil s Merrtou a i když ho občas trochu děsila,1 měl s ní dceru Lurparru.

Historie

Před rozkazem 66

Narodil se v roce 79 BBY ve Rwookrrorro a už brzy bylo zjevné, že otcův post dona tamní mafie nejspíš nikdy nezdědí. Byl totiž výrazně slabší než jeho vrstevníci, cvičení u Roztočů ho nebavilo a nešlo mu, neměl ani polovinu jeho charisma a mnohem radši než zbraně měl nejrůznější vozítka, v nichž se vrtal od rána do večera. Donovi to nicméně příliš nevadilo, svého syna podporoval a byl smířený s tím, že se jeho nástupcem prostě stane někdo jiný.
Když jeho otci kolem roku 40 BBY vyhlásil válku konkurenční mafián Morrelo z Kepitenochanu, Bertow neměl mnoho možností, jak přispět k vítězství své strany. Opravoval tedy alespoň vznášedla, sem tam poradil některému z mužů svého otce, jak ukrást ten či onen typ z garáže těch mizerů, a snažil se především moc neukazovat na veřejnosti, aby ho nemohli chytit a použít při vydírání.
Krátce po vyhlášení rozkazu 66, kterého si prakticky nevšiml, se měl účastnit pokusu o ukradení Morrelova osobního vznášedla, ale předběhli je dva přespolní Wookiové.

Občanská válka

Ačkoliv válka klonů skončila a Kashyyyk zažíval vlnu zotročování, válka mafií ještě nějaký čas pokračovala a Bertowa to přestávalo bavit. Krize přišla hlavně ve chvíli, kdy se Morrelovi v roce 15 BBY podařilo nechat jeho otce zabít, ale ačkoliv to znamenalo, že bude muset odejít někam do exilu, Bertow to nakonec vlastně docela vyhrál - na pohřbu totiž padl do oka Merrtě, Morrelově dceři, a to tak mocně, že spolu ještě téhož roku uprchli do lesů kolem toho, co zbylo z Kepitenochanu. Ačkoliv se bál, že mu ji její otec přijde sebrat, a ačkoliv to don Morrelo skutečně plánoval, pro jednou jim Impérium pomohlo, protože dona zajalo a on skončil v koncentračním táboře.2
Novomanželé doufali, že je z planety dokáže dostat kashyyycký odboj, a dokonce se jim roku 11 BBY narodila dcera, ale tentokrát už štěstí neměli. V roce 4 BBY byl Bertow chycen při sběru bobulí a putoval do Tábora 52, kde během dvou měsíců zemřel vyčerpáním.