Artax

Artax byla stará, ale stále slušně funkční ARC-170 z vozového parku Jolly Jedie, kterou na svých cestách využívalo trio Champbacca, Chlouppek & Fidorkka. I z toho důvodu měla vyrvaná sedadla, aby se tam Wookiové pohodlně vešli.
Pojmenovaná byla po legendárním koňomutovi, jenž podle pověstí utonul v bažině u Brruntaalu a stal se tak první obětí tamního bahna, a v její výzbroji byl kromě standardních děl a torpédometů také prototyp gravitačního kanónu.

Historie

Stíhačka byla vyrobena v posledním roce války klonů a okamžitě putovala s celou letkou na křižník Monitor. Tam bez újmy přečkala zbytek války a během bitvy o Kashyyyk sloužila jako eskorta kontingentu inženýrů, kteří byli vysláni jako opravářská četa na poškozeného Šerifa. Její piloti pak byli krátce po vyhlášení rozkazu 66 zabiti, když Neva Habili reaktivoval hibernující nanovirus, a stíhačka zůstala v hangáru.
Byla jedním z mála strojů, které o mnoho let později kapitán Simbacca nevěnoval vznikajícímu hnutí povstalců, a koncem července 0 ABY na ni Kirk ve spolupráci s Chlouppkem po důkladné údržbě namontoval prototyp svého gravitačního kanónu. 2. 7. 0 ABY se v ní trojice hrdinů vydala na pomoc Hammer of Freedom a krátce po úspěšném testu s ní navštívila Hubertův hrádek a Jerek.
14. 7. 0 ABY bylo na Artaxe přeinstalováno sledovací zařízení ze Smrtonoše a trojice na něm zamířila k Nar Shaddaa v naději, že na sebe nalákají pár inkvizitorů. Ačkoliv se tento záměr nezdařil, skupině se přesto povedlo jich pár sehnat a vyslechnout a Artax tak 23. 7. vyrazil na Rozengard, odkud se po úspěšné akci vrátil na Nar Shaddaa pilotovaný pouze Chlouppkem, protože zbylí dva členové stálé posádky potřebovali lékařskou péči na TA-345.
16. 8. 0 ABY zamířil společně se Seven Nation Army na Oarlig, kde se trojice podílela na plánování operace Trebuchet a dalších věcech. O čtyři dny později na něm Champbacca, Chlouppek a Kody-Kann Tonewy zavítali na Ugiva Cortax a následně se přesunuli ke Gamorru, kde si Artax chvíli pobyl v hangáru interdiktoru Götterdämmerung. Po vítězství v bitvě o Karafuto a přeskupování účastníků akce na něj naskočil Chlouppek a opět sám ho dopravil zpátky na Oarlig, zatímco zbytek využil pohodlí Cocotte Minute.
V Kančím hnízdě si odpočinul až do 1. 10. 0 ABY, kdy se na něm Chlouppek s Fidorkkou vrátili na Jolly Jedie. Zaparkovali ho v hangáru a v následujících měsících využívali Opilou mouchu, takže se do akce nepodíval ani jednou, ale aspoň od Toprra konečně dostal jméno.
Když Banana Brannigan, Emily a Štěkna 17. 4. 1 ABY potřebovaly stroj, v němž by napadly transport s překvapením, Artaxe nejdřív zvažovaly, ale pak si všimly vyrvaných sedadel a chlupů úplně všude a radši zvolily Ilchi.